Op weg naar genderinclusiviteit
Waar willen we heen?
We willen in alle communicatie en uitingen een genderinclusieve aanspreekvorm en taal aanhouden. Daarnaast willen we onze klantprocessen zo inrichten dat we alle genderidentiteiten in het systeem welkom kunnen heten. We vinden het belangrijk om toegankelijk en inclusief te zijn. Dit is in lijn met de door de Volksbank ondertekende gedragsnormen van de Verenigde Naties. ASN Bank zet zich in om mensenrechten, waaronder rechten van LHBTQIA+ personen te borgen en bevorderen. Helaas zijn we nog niet waar we willen zijn. We zijn ons ervan bewust dat dit kwalijk is en we zijn ermee bezig om dit op korte termijn aan te passen.
Waar staan we nu?
Halverwege 2023 zijn we gestart met het genderinclusief maken van de communicatie en onze uitingen online. Inmiddels houden we op onze website genderinclusieve taal aan, net als in het grootste deel van de communicatie die je als klant ontvangt. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwsbrief, commerciƫle mails, alle communicatie die je ontvangt als je een rekening opent en de berichten in de online omgeving. Een klein deel van de communicatie is nog niet aangepast. Soms zijn wijzigingen nodig in IT-systemen. Aanpassingen in deze systemen vergen meer tijd. We blijven ons inzetten om alle uitingen en communicatie vanuit ASN Bank zo snel mogelijk genderinclusief te maken.
Klant worden
De weg naar genderinclusiviteit vraagt niet alleen om aanpassingen in communicatie, maar ook in onze IT-systemen. De systemen zijn momenteel zo ingericht dat het registreren van een gender verplicht is bij het openen van een bankrekening. Die keuze is beperkt tot man of vrouw. In onze systemen is een registratie van X in het paspoort nog niet mogelijk. Dat betekent voor nu dat we klanten helaas moeten vragen een keuze te maken tussen meneer of mevrouw als aanspreekvorm voor de communicatie die nog niet genderinclusief is. Wanneer je een X in je paspoort hebt en een rekening bij ons opent, nemen we hierover persoonlijk contact met je op.

Ook intern zet de Volksbank zich in voor inclusiviteit. Zo is de Volksbank lid van diverse netwerken die diversiteit en inclusiviteit bevorderen en is transitieverlof opgenomen in de nieuwe CAO. Zo werken we eraan om iedereen zich thuis te laten voelen bij de Volksbank.