Op weg naar genderinclusiviteit

We spannen ons ervoor in om iedereen, ongeacht genderidentiteit, op een herkenbare manier aan te spreken waarbij klanten zich welkom voelen. Op dit moment is dit nog niet op alle plekken zo ingericht. We lichten dit graag toe en nemen je mee in de stappen die we gezet hebben en nog willen zetten. 

Waar willen we heen?

We willen in alle communicatie en uitingen een genderinclusieve aanspreekvorm en taal aanhouden. Daarnaast willen we onze klantprocessen zo inrichten dat we alle genderidentiteiten in het systeem welkom kunnen heten. We vinden het belangrijk om toegankelijk en inclusief te zijn. Dit is in lijn met de door de Volksbank ondertekende gedragsnormen van de Verenigde Naties. ASN Bank zet zich in om mensenrechten, waaronder rechten van LHBTQIA+ personen te borgen en bevorderen. Helaas zijn we nog niet waar we willen zijn. We zijn ons ervan bewust dat dit kwalijk is en we zijn ermee bezig om dit op korte termijn aan te passen.

Waar staan we nu?

Halverwege 2023 zijn we gestart met het genderinclusief maken van de communicatie en onze uitingen online. Inmiddels houden we op onze website genderinclusieve taal aan, net als in een deel van de communicatie die je als klant ontvangt. Voorbeelden hiervan zijn de nieuwsbrief, commerciƫle mails en de berichten in de online omgeving. Eind 2024 is de communicatie die je ontvangt direct nadat je een rekening opent bij ASN Bank genderinclusief.

Nog niet alle communicatie is aangepast. Voor een deel van de e-mails en brieven die ASN Bank verstuurt, zijn wijzigingen nodig in IT-systemen. Aanpassingen in deze systemen vergen meer tijd. Dit houdt in dat een deel van de communicatie die je als klant momenteel ontvangt een genderinclusieve aanspreekvorm en taal heeft en een ander deel nog niet. We zijn ermee bezig om alle uitingen en communicatie vanuit ASN Bank genderinclusief te maken. Ons streven is om dit uiterlijk in juni 2025 afgerond te hebben.

Klant worden

De weg naar genderinclusiviteit vraagt niet alleen om aanpassingen in communicatie, maar ook in onze IT-systemen. De systemen zijn momenteel zo ingericht dat het registreren van een gender verplicht is bij het openen van een bankrekening. Die keuze is beperkt tot man of vrouw. In onze systemen is een registratie van X in het paspoort nog niet mogelijk. Dat betekent voor nu dat we klanten helaas moeten vragen een keuze te maken tussen meneer of mevrouw als aanspreekvorm voor de communicatie die nog niet genderinclusief is. Wanneer je een X in je paspoort hebt en een rekening bij ons opent, nemen we hierover persoonlijk contact met je op.

Genderinclusiviteit is niet beperkt tot onze klanten.
Ook intern zet de Volksbank zich in voor inclusiviteit. Zo is de Volksbank lid van diverse netwerken die diversiteit en inclusiviteit bevorderen en is transitieverlof
opgenomen in de nieuwe CAO. Zo werken we eraan om iedereen zich thuis te laten voelen bij de Volksbank.