Vanaf 22 mei is de IBAN-naamcheckonderdeel van ASN Mobiel Bankieren. In de nieuwste update checkt ASN Bank bij elke individuele overboeking via de mobiele app of het Nederlandse IBAN-nummer en de naam overeenkomen. Is dit niet het geval, dan krijgt de klant een melding in het scherm. Zo helpen we klanten verkeerde overboekingen en fraude te voorkomen. In de zomer van 2018 wordt de IBAN-naamcheck ook beschikbaar voor ASN Online Bankieren.
“Ik vind het belangrijk om goed voor onze klanten te zorgen. Door te checken of het opgegeven rekeningnummer wel overeenkomt met de naam helpen we klanten veilig te bankieren. Of het nu om bewuste fraude gaat of per ongeluk een verkeerde overboeking; de IBAN-naamcheck ontzorgt een groot deel van onze klanten.”
Joyce van der Est, directeur ASN Bank.
Afspraken verkeerde overboekingen
In 2016 hebben de Nederlandse banken onderzoek gedaan naar het aantal verkeerde overboekingen dat klanten bij hen melden en wat daarvan de oorzaken zijn. Meerdere maatregelen zijn ingevoerd om verkeerde overboekingen te verminderen:
- Banken gebruiken geen IBAN-rekeningnummers meer van opgeheven bankrekeningen.
- Zij hebben klanten aangespoord om hun adresboeken voor internetbankieren en mobiel bankieren te controleren en op te schonen.
- Nederlandse banken introduceren de IBAN-naamcheck om klanten beter te waarschuwen tegen fouten en fraude bij overboekingen.
Hoe zit het met de privacy?
De IBAN-naamcheck geeft nooit een naam als alleen het rekeningnummer is ingevuld of als de naam niet lijkt op de naam van een persoon die bij het rekeningnummer bekend is. Daarmee zorgen we ervoor dat niemand op deze manier achter een naam kan komen. Pas als u een naam invult die heel erg lijkt op de naam van de rekeninghouder, ziet u een naamsuggestie.