ASN Bank op plek 41 in merken top 100 en wint zilveren PR-award

Den Haag • 27 juni 2024

Woensdag 26 juni is de merken top 100 bekend gemaakt. Een ranglijst van de meest invloedrijke merken door Marketing Report gebaseerd op onafhankelijke data. ASN Bank is als hoogste bank geëindigd op plek 41, een heel mooie prestatie en waardering voor ons werk. Tegelijkertijd werden de Dutch PR awards uitgereikt. In de categorie Finance kreeg de Duurzame Kieswijzer een zilveren award.

Zilveren PR award

Van links naar rechts: Emma Kemperman (HvdM), Floor Wissels (ASN Bank), Shamal Swiers (ASN Bank), Joyce Sint Nicolaas (HvdM)

Merken100

De Merken100 is dit jaar gelanceerd door Marketing Report en meet de meest invloedrijke merken van Nederland. Ben je als merk onder andere relevant, innovatief en sociaal betrokken. Drie gerenommeerde onderzoeksbureaus leverden de data waarop de Merken100 is samengesteld.

Renée Ras, product owner merk, missie en klantrelatie ASN Bank: ”We zijn trots op deze eervolle 41e plek die laat zien dat de inspanningen voor de duurzame missie en het merk ASN Bank succesvol zijn. Hier werken de collega’s van ASN Bank, samen met collega’s van de andere onderdelen van de Volksbank, elke dag hard aan. In onze merkcampagne laten we aan de buitenwereld zien dat we er zijn voor iedereen met groene bedoelingen. Want veel mensen willen wel duurzame keuzes maken, maar vinden het ook lastig. Ze kunnen onze hulp dus goed gebruiken en dat motiveert des te meer om deze koers voort te zetten.”

Duurzame kieswijzer

In oktober 2023 lanceerde ASN Bank voor de Tweede Kamerverkiezingen de ASN Duurzame Kieswijzer. Een stemhulp waarmee kiezers inzicht kregen in de duurzame standpunten van verschillende politieke partijen. Denk aan onderwerpen als fossiele brandstoffen, reclame over milieuonvriendelijke producten, kernenergie en openbaar vervoer. Daarmee konden de kiezers een duurzame stem uitbrengen op een partij die past bij hun voorkeur duurzaamheidsidealen.

De PR opgave

PR-bureau HvdM verzorgde de PR voor de Duurzame Kieswijzer. De opgave voor PR? Hoe creëren we zichtbaarheid tussen alle andere kieswijzers. Hvdm voerde een korte flitspeiling uit waarmee het belang van duurzaamheid voor de verkiezingen onder kiezers werd gepeild. 4 op de 10 kiezers willen duurzaam stemmen bleek uit het onderzoek. Tegelijkertijd wisten ze niet goed hoe, bijvoorbeeld omdat ze niet op de hoogte zijn van de standpunten. De onderzoeksresultaten zijn gebruikt om de kieswijzer te promoten onder de doelgroep en de kieswijzer zo relevant mogelijk te maken voor media.

De ASN Duurzame Kieswijzer bereikte zowel landelijke als lokale en lifestyle media met de kieswijzer zoals Vogue, Linda, Trouw en NRC. Samen met de online campagne van ASN Bank resulteerde dat in 90.000 bezoekers.

Groene bedoelingen

De Duurzame Kieswijzer past bij de missie van ASN Bank om een duurzame samenleving te stimuleren. Met duurzame inspiratie en duurzaam bankieren maken we duurzaamheid bereikbaar.

Delen op: