In reactie op de uitspraak van het College voor de Rechten van de Mens
Op 30 augustus heeft het College voor de Rechten van de Mens een uitspraak gedaan in een zaak rond een geretourneerde transactie naar Palestina. Hierbij is de klant in het gelijk gesteld. We betreuren de uitspraak over discriminatie enorm. Zoals wij ook in ons verweer hebben toegelicht, herkennen we ons niet in het oordeel.
We willen graag benadrukken dat de Volksbank, waar ASN Bank onderdeel van is, geen beleid voert waardoor betalingen naar Palestina onmogelijk zouden zijn. We vinden het dan ook erg vervelend dat deze voor de klant en zijn zus belangrijke transactie niet succesvol is uitgevoerd en begrijpen zijn ongenoegen daarover.
De Volksbank is voor het uitvoeren van internationale betalingen afhankelijk van correspondentbanken. Transacties die zij niet uitvoeren worden geretourneerd zonder concrete opgaaf van redenen en kunnen zijn geweigerd door de correspondentbank. Wij ontvangen deze transacties retour met als omschrijving ‘intern beleid’. In het verleden zijn hier door de Volksbank uitvragen naar gedaan. De correspondentbank gaf in zulke situaties standaard aan dat de retournering niet verder kon worden onderbouwd om privacyoverwegingen. Als gevolg daarvan worden deze transacties door de Volksbank geretourneerd aan de klant.
Als maatschappelijk betrokken bank zetten we ons dagelijks in om duurzaam bankieren voor iedereen bereikbaar te maken. Daar valt ook het tegengaan en voorkomen van (ervaren) discriminatie onder. Vanuit de betrokkenheid van klanten bij onze missie kijken we doorlopend hoe we onze processen, dienstverlening en communicatie kunnen verbeteren.
Op dit moment zijn we de uitspraak aan het bestuderen. We hechten er belang aan te leren van deze vervelende situatie om dit in de toekomst te voorkomen.