Volgens directeur Arie Koornneef plaatst de oorlog in Oekraïne alles in een ander perspectief’. ‘De activiteiten van ASN Bank in 2021 lijken, in het licht van de humanitaire ramp die zich afspeelt, veel minder belangrijk geworden. Toch willen we graag laten zien hoe we in 2021, met hulp van onze klanten, duurzame impact hebben gemaakt.’
zien en horen. We hadden ons verheugd op ontmoetingen met klanten tijdens evenementen als ACT en de jaarlijkse vergadering van onze duurzame fondsen. Maar helaas lieten de coronaregels dat niet toe. Het merendeel van de collega’s werkte vanuit huis en fysieke bijeenkomsten met klanten moesten we, net als in 2020, helaas afzeggen.’
Waardering van klanten
‘Ik ben trots als ik zie hoeveel duurzame impact we het afgelopen jaar hebben kunnen maken. Op het vlak van biodiversiteit, leefbaar loon en klimaat (zie de themahoofdstukken in dit verslag). Veel waardering heb ik voor het feit dat klanten die ons belden geduld met ons hadden. Bij onze klantenservice waren de wachttijden in sommige periodes wat langer omdat we het werk door corona-uitval met een kleiner team moesten doen. De waardering van onze klanten (uitgedrukt in de net promoter score of NPS) heeft er niet onder geleden. Sterker nog, onder moeilijke omstandigheden waren veel klanten nog steeds bereid om ASN Bank bij anderen aan te bevelen. We behaalden de hoogste NPS-score van alle financiële dienstverleners. Dat zegt iets over de betrokkenheid en inzet van onze collega’s’.
Jongeren kiezen bewust
‘Het is mooi om te zien dat vorig jaar ruim 76.000 mensen hun gewone bankrekening opzegden en bij ons gingen bankieren. Hoewel iedereen ons weet te vinden, groeiden we het hardst in de leeftijdsgroep 18 tot 35 jaar. Er is een grote groep jongeren die samen met ons op een positieve manier vooruitgang wil stimuleren op belangrijke thema’s als klimaat, natuur en mensenrechten. En die ook zorgen hebben over de hoogte van de studieschuld of het vinden van een eigen woonplek. Ik heb zelf drie dochters en we hebben daar thuis aan de keukentafel regelmatig gesprekken over.’
‘Het afgelopen jaar stond ook in het teken van organisatieveranderingen die we hebben doorgevoerd. We hebben sinds 1 maart 2022 een gewijzigd management team waarmee we vol vertrouwen verder bouwen aan de missie van ASN Bank. Maar we hebben ook afscheid genomen van collega’s. Vier jaar lang vormde ik samen met Joyce van der Est de directie. Zij is, na 19 jaar ASN Bank, recent overgestapt naar de Volksbank. Daar gaat ze als directeur bankieren haar liefde voor klanten en haar kennis van betalen, sparen, beleggen en de bijbehorende processen inzetten voor alle bankmerken van de Volksbank.’
Duurzame gids
‘Nog even over ons groeiende aantal klanten. We ervaren niet alleen dat steeds meer mensen ons weten te vinden. We merken ook dat ASN Bank steeds vaker als gids gezien wordt bij het maken van duurzame keuzes. Zo hebben we rondom de verkiezingen de partijprogramma’s op een rijtje gezet in de Duurzame Kieswijzer en gaven we inzicht in duurzame producten: chocola, spijkerbroeken, koffie en sportschoenen. Die gidsrol willen we komende jaren nog nadrukkelijker invullen.’
‘Zo blijven we met elkaar werken aan de missie waar ASN Bank al sinds 1960 voor staat: een duurzame en rechtvaardige samenleving. Dat doen we door samen met onze klanten, partnerorganisaties en duurzame ondernemers goede dingen te doen met geld, voor nu en de volgende generaties.’
Wat doet ASN Bank met je spaargeld?
Elk jaar blikken we in het Jaaroverzicht terug op het afgelopen jaar. We laten zien hoe we duurzame impact hebben gemaakt met jouw spaargeld. En wat we hebben ondernomen op het gebied van klimaat, biodiversiteit en mensenrechten.