Veilig online bankieren, betalen met iDEAL en andere ASN-diensten

Met ASN Online Bankieren kun je veilig online jouw bankzaken regelen op je computer of tablet. Via iDEAL kun je gemakkelijk en veilig betalen. iDIN, Digitaal Incassomachtigen en PSD2 zijn ook beveiligd. Alle online ASN-diensten kun je op je computer, tablet of mobiel gebruiken. Verklein risico's door altijd belangrijke kenmerken te controleren. Hoe je dit doet, lees je hieronder.

Goed om te weten


ASN Bank vraagt nooit om je codes, digipas, betaalpas of Creditcard. Niet aan de telefoon, niet in een e-mail of SMS en niet in een brief. Ook vragen we je nooit om een app of programma te installeren om mee te kunnen kijken op jouw computer, tablet of mobiel.

Controleer of je verbinding is beveiligd

Controleer voordat je online bankiert, gebruik maakt van iDEAL, iDIN, Digitaal Incassomachtigen of PSD2 dat:

  • Je verbinding hebt met een (draadloos) netwerk dat je kent, vertrouwt en dat beveiligd is met WPA-2.
  • Je geen openbare wifispots gebruikt.
  • De website van ASN Bank het enige geopende tabblad is.
  • Als je inlogt op jouw computer, tablet of mobiel het internetadres* van de site begint met een van onderstaande namen:

    • https://www.asnbank.nl/ (ASN Online Bankieren)
    • https://diensten.asnbank.nl/ (Overige diensten)
  • Er een hangslotje in de browser staat.
  • Het certificaat echt is en verleend is aan ASN Bank (de Volksbank N.V.) Hieronder lees je hoe je dat controleert.

* Chrome en Safari tonen geen volledig internetadres. Klik in de adresbalk van de browser om het volledige adres en certificaat te bekijken

Echtheidskenmerken van het certificaat

Hoe kan ik het certificaat controleren?

Zo zien het hangslotje en de adresbalk eruit

Klopt het niet? Stop het gebruik

Zie je geen certificaat verleend aan ASN Bank (de Volksbank N.V.) staan of krijg je een browser foutmelding? Dan is de verbinding niet veilig. Stop met het gebruik van de website. Soms ligt dit aan je computer: controleer de tijd van de computer. Staat die goed? Controleer dan of je browser en je besturingssysteem helemaal up-to-date zijn. Blijven de problemen aanhouden? Neem dan contact op met de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335. Bereikbaar van maandag t/m vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur.

Uitloggen ASN Online Bankieren

Log altijd uit na het online bankieren en sluit je browser. De verbinding met ASN Bank is dan meteen verbroken. Log je niet uit? Dan kunnen anderen je gegevens in ASN Online Bankieren zien als ze jouw computer gebruiken. Log je zelf niet uit, dan word je na 10 minuten alsnog vanzelf uitgelogd.

Gebruik van de ASN Digipas

Wanneer je een ASN Digipas bezit ga dan altijd na of het controlegetal op het scherm van je computer of tablet klopt. Dat controleer je zo:

  • Inloggen ASN Online Bankieren: het controlegetal dat wordt getoond als je inlogt moet altijd met een 0 beginnen.
  • Overboeken, bevestigen, iDEAL, iDIN, Digitaal Incassomachtigen en PSD2: het controlegetal bij verzenden (betaal)opdracht mag nooit met een 0 beginnen. De 0 is alleen om in te loggen bij ASN Online Bankieren.

Klopt het controlegetal niet? Bel direct de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335. Buiten kantooruren krijg je een keuzemenu te horen. Volg de instructies om doorverbonden te worden met een medewerker van het fraude detectie team.

Wanneer gebruik je de ASN Digipas?


Dit kun je zelf doen om veilig te bankieren

Veilig bankieren doen we samen. Lees wat je kunt doen om veilig te bankieren: