Alles over incasso's

Met een automatische incasso geef je toestemming aan een bedrijf of instantie om (automatisch) geld van jouw betaalrekening af te schrijven. Deze toestemming kan eenmalig zijn, maar ook regelmatig. Heb je bijvoorbeeld een abonnement bij de sportschool? Dan kun je de sportschool machtigen om iedere maand contributie van jouw rekening af te laten schrijven. Een automatische incasso heet ook wel een (doorlopende) machtiging of een E-mandate.

Inzicht in bestaande incasso’s

  • Je ingeplande en uitgevoerde incasso's vind je in ASN Online Bankieren.
  • Wil je weten wanneer er een incasso wordt afgeschreven? Stel dan een e-mailattentie in via Zelf regelen > Attenties en berichtvoorkeuren > Incasso's. Je ontvangt dan uiterlijk één werkdag voordat de incasso wordt afgeschreven een e-mail of SMS over de incasso.
  • Voordat het bedrag van jouw rekening wordt afgeschreven, kun je de incasso weigeren in ASN Online Bankieren via Zelf regelen > Rekeningen > Incasso's beheren > Ingepland'. Dat kan tot 11.00 uur op de dag dat de incasso wordt afgeschreven. Let op: Een eventuele betalingsverplichting naar de incassant vervalt hiermee niet.
  • Zorg voor voldoende saldo op de rekening. We schrijven een incasso altijd van de betaalrekening af, ook indien je daardoor (meer) rood komt te staan. Vul het saldo dan snel aan. Want als je na 4 dagen nog steeds (te veel) rood staat, storneren wij de incasso met als toelichting 'Administratieve reden 1'.


    Incasso stopzetten

    Neem rechtstreeks contact op met de incassant met het verzoek om de incasso stop te zetten. De automatische incasso is namelijk een afspraak tussen jou en de incasserende partij. Eventuele onterechte incasso's kun je terugboeken.

    Een onterechte incasso terugboeken

    Doorlopende en eenmalige incassomachtigingen (bijv. van de huur, verzekeringen, etc.) hebben een terugboekingstermijn van 56 dagen (8 weken). Terugboeken kan op twee manieren:

    • In ASN Online Bankieren:
      Log in en klik op Zelf regelen > Rekeningen > Incasso's beheren > Uitgevoerd. Klik vervolgens op de betreffende incasso en selecteer Terugboeken.
    • In de ASN-app
      Log in klik op de rekening waarvan is geïncasseerd. Zoek vervolgens de incasso in je transactieoverzicht en open deze door op de transactie te tikken. Tik vervolgens op Terugboeken.

    Is er sprake van een onterechte incasso én is de periode van 56 dagen verstreken? Dan kun je een MOI-procedure (Melding Onterechte Incasso) starten. Bel hiervoor met de ASN Klantenservice via telefoonnummer 070 - 35 69 335. Bereikbaar op maandag t/m vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur.

    Let op: de MOI-procedure moet binnen 13 maanden na afschrijving worden gestart. Blijkt hieruit dat het om een onterechte incasso gaat, dan wordt het geld teruggeboekt op de rekening.

    Incasso toestaan of weigeren d.m.v. blokkades

    In de blokkadelijst tonen we een overzicht van de bedrijven die geen of beperkt geld van jouw rekening mogen afschrijven. In de goedkeuringslijst tonen we een overzicht van de bedrijven die geld van jouw rekening mogen afschrijven.

    Hoe werkt een blokkadelijst?

    Hoe werkt een goedkeuringslijst?

    Is een digitale incassomachtiging ook mogelijk voor zakelijke klanten?