Betalen bij ASN Bank: iDEAL, BIC/ SWIFT code, IBAN
Wat is iDEAL en hoe werkt het?
Met iDEAL betaal je aankopen die je via het internet doet, snel en gemakkelijk in de vertrouwde omgeving van ASN Bank Online Bankieren.
Dat werkt als volgt:
- Je plaatst een bestelling bij een webwinkel. Wanneer de winkel vraagt hoe je wilt afrekenen, kies je voor iDEAL.
- Je selecteert ASN Bank als je bank.
- Je wordt direct doorgelinkt naar een beveiligde pagina. Controleer of het internetadres begint met https://diensten.asnbank.nl.
- Selecteer de wijze waarmee je wil inloggen: browsercode, QR-code of digipas.
- Volg de aanwijzingen op het scherm en klik op “versturen”.
- Als je meerdere ASN Bankrekeningen hebt, kun je de betaalrekening selecteren waarvan je wilt betalen.
- Zodra je op “Definitief betalen” klikt, wordt de betaling uitgevoerd en bevestigd. Het bedrag wordt meteen van je rekening afgeschreven. De webwinkelier ontvangt direct een bevestiging.
- Na betaling keer je terug naar de webwinkel.
Wat moet ik doen als ik problemen heb met een iDeal betaling?
Onderstaand een opsomming van problemen die zich kunnen voordoen bij een iDeal betaling:
- De webwinkel meldt dat mijn betaling niet is ontvangen:
Als uit je rekeningoverzicht blijkt dat je wel hebt betaald, echter de webwinkelier meldt dat hij de betaling niet heeft ontvangen, dan moet de webwinkelier contact opnemen met zijn bank. Vermeld daarbij het 16-cijferig iDEAL-transactienummer en de datum/tijdstip waarop je hebt betaald. Deze informatie vind je gecombineerd terug in het omschrijvingsveld in je rekeningoverzicht van de desbetreffende betaling.
- Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL betaling. Maar het te betalen bedrag is van mijn rekening geboekt en de webwinkel heeft het geld niet ontvangen:
Neem contact op met de ASN Klantenservice. Wij kunnen je verder helpen en uitzoeken waar de fout(melding) is ontstaan.
- Ik heb een foutmelding ontvangen tijdens mijn iDEAL betaling en heb daarna nog een iDEAL betaling gedaan. Nu is het bedrag 2x van mijn rekening geboekt:
Neem contact op met de webwinkel om na te gaan of zij een dubbele betaling hebben ontvangen en verzoek hen het bedrag terug te storten. Indien de webwinkel het bedrag niet heeft ontvangen, neem dan contact op met de ASN Klantenservice. Wij kunnen je verder helpen en uitzoeken waar de fout(melding) is ontstaan.
Is betalen met iDEAL veilig?
Kan ik een ASN-rekening aanhouden en/of openen vanuit het buitenland?
Rekening aanhouden
Als je klant bent bij ASN Bank en je verhuist naar het buitenland dan kan je in principe je ASN-rekening(en) aanhouden. Heb je een ASN-spaarrekening? Dan is het noodzakelijk dat je ook een Nederlandse tegenrekening behoudt.
Rekening openen
Je kan vanuit veiligheidsoverwegingen geen ASN-rekening openen als je in het buitenland woont.
Hoe kan ik Emergency Cash in noodgevallen aanvragen?
Ben je in het buitenland en is je ASN Betaalpas verloren of gestolen? Dat is heel vervelend. Daarom kun je met ‘Emergency Cash’ in noodgevallen snel geld opnemen van je betaalrekening.
Emergency Cash in het kort:
- Geld opnemen bij verlies of diefstal van uw betaalpas in het buitenland;
- Maximaal € 1.000 per noodgeval;
- Emergency Cash is gratis;
- Eén telefoontje is voldoende.
Bellen met de ASN Klantenservice: +31 (0)70 – 356 93 35
Je vraagt Emergency Cash aan bij ASN Bank via tel. +31 70 – 35 69 335. Wanneer je belt, vragen wij je om je te identificeren door enkele controlevragen te beantwoorden. Vervolgens spreken wij met je af hoeveel geld je opneemt, en waar je het geld kunt ophalen. Let op: In sommige landen is dat niet of beperkt mogelijk.
Wat is de BIC (Bank Identifer Code)/ SWIFT van ASN Bank?
Elke bank heeft een internationale code voor internationale betalingen. Die code heet de BIC (Bank Identifier Code), ook wel SWIFT genoemd. Hiermee wordt de bank van de begunstigde geïdentificeerd.
De BIC/ SWIFT van ASN Bank is ASNBNL21.
Bij alle internationale overboekingen naar rekeningen buiten lidstaten van de Europese Unie (EU) en de Europese Economische Ruimte (EER), moeten IBAN en BIC vermeld worden. Zonder deze codes kunnen opdrachten niet verwerkt worden. Een correcte BIC krijg je alleen via de (bank van de) begunstigde. Het IBAN van jouw ASN Bankrekening(en) vind je op het startscherm van ASN Online Bankieren en in de ASN-app.
Wat is het IBAN-nummer van mijn ASN rekening?
Je IBAN (International Bank Account Number) vind je o.a. in de ASN-app en ASN Online Bankieren: Onder Overzicht zie je je rekening staan en daaronder staat je IBAN. Ook staat de IBAN op je betaalpas en op rekeningafschriften.
Het nummer bestaat uit 18 tekens en begint met de landcode NL.
Wat is een branch code?
Tijdens het overboeken naar het buitenland wordt door sommige buitenlandse banken gevraagd om een "branch code" (BSB). Deze code bestaat uit 6 cijfers, bijvoorbeeld 033003. Op facturen kan het zijn dat de BSB-code in twee delen wordt vermeld (bijvoorbeeld 033-003). Vermeld de BSB-code altijd aaneengesloten achter elkaar in uw opdracht, dus zonder streepjes, spaties, punten of komma's in het veld Nationale bankcode (BIC).
Om het aantal karakters in de BIC gelijk te stellen kan er XXX worden toegevoegd. In het geval van een betaling naar een ASN bankrekening wordt het ASNBNL21XXX en naar een ING bankrekening: INGBNL2AXXX.
Wat is de IBAN-Naam Check?
De IBAN-Naam Check is een service van de banken die toetst of de rekeninghouder en het rekeningnummer bij elkaar horen. Je krijgt een melding als dat niet het geval is of als de gegevens niet 100% hetzelfde zijn als in onze administratie. Ook krijg je een melding als we niet kunnen toetsen welke naam bij een rekeningnummer hoort. Je blijft zelf verantwoordelijk voor de overboeking.
Krijg je een melding? Dan is het belangrijk dat je goed controleert of je inderdaad geld naar deze rekening wilt overmaken. Neem bij twijfel contact op met degene aan wie je geld wilt overmaken. Zo kunnen we samen fraude voorkomen of voorkomen dat er een overboeking naar een verkeerde rekening wordt gedaan. De IBAN-Naam Check werkt voorlopig alleen bij Nederlandse IBANs en niet bij iDEAL-betalingen of bestaande periodieke overboekingen.
De IBAN-Naam Check geeft nooit een naam als alleen het rekeningnummer is ingevuld of als de naam niet lijkt op de naam van een persoon die bij het rekeningnummer bekend is. Daarmee zorgen we ervoor dat niemand op deze manier achter een naam kan komen.
Hoe kan ik een rekeningafschrift opvragen?
In ASN Online Bankieren kan je tot 5 jaar terugkijken in je transacties, en voor een bepaalde periode een overzicht downloaden van je af- en bijschrijvingen. Je doet dit via Zelf regelen > Rekeningen > Bij- en afschrijvingen downloaden.
Ontvang je rekeningafschriften per post en wil je een kopie opvragen? Neem dan contact op met de ASN Klantenservice.
Let op: indien je geen afschriften ontvangt van je ASN Bankrekening is het helaas niet mogelijk om een afschrift op te vragen. Download dan zelf een overzicht van je bij- en afschrijvingen in ASN Online Bankieren.