Verkoopplatformfraude

Wanneer je spullen koopt of verkoopt via verkoopplatformen zoals Marktplaats of Facebook Marketplace, bestaat het risico dat internetcriminelen geld of het product van je proberen te stelen. Hierbij gebruiken criminelen verschillende tactieken. Met deze tips weet je hoe je deze fraudevorm herkent en wat je het beste kunt doen als je ermee te maken krijgt.

Hoe proberen criminelen je te misleiden?

  • Je krijgt een bod dat te mooi om waar lijkt te zijn of het bod is snel geplaatst nadat je het te koop hebt gezet.
  • De (ver)koper vraagt om je identiteitsbewijs. Die kunnen ze later misbruiken voor identiteitsfraude.
  • De (ver)koper wil je betaling en/of identiteit controleren door 1 cent over te laten maken via een betaalverzoek.
  • Ga niet in zee met een koper die een koerier wil sturen of je een verzendlabel toestuurt.

        Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

        • Maak gebruik van de chatfunctie en de betaalmogelijkheden van het verkoopplatform zelf. Dit is handiger en veiliger dan bijvoorbeeld via WhatsApp.
        • Ga nooit in op verzoeken van particulieren om 1 cent over te maken. De oplichter zal je vragen om een klein bedrag over te boeken, zogenaamd ter controle. Maar onthoud: je hoeft nooit te betalen om geld te ontvangen. Haal een artikel dat je koopt zelf op en laat een artikel dat je wilt verkopen ophalen. Is dit niet mogelijk?
        • Zorg er dan altijd voor dat je de betaling doet via het platform zelf.
        • Controleer de betrouwbaarheid van de verkoper. Kijk bijvoorbeeld hoe lang de verkoper actief is op het platform, naar ervaringen en kijk bij zijn/haar andere advertenties.
        • Stuur nooit een foto van je identiteitsbewijs, bankafschrift of betaalpas naar een (ver)koper als hij /zij daarom vraagt

        Wanneer is een betaalverzoek verdacht?

        • Het betaalverzoek is van een klant van ASN Bank, maar de link begint niet met https://diensten.asnbank.nl/
        • De pagina waarop je de transactie uitvoert, is niet van ASN Bank. Onze pagina’s beginnen altijd met https://www.asnbank.nl/ of diensten.asnbank.nl/
        • Je hebt een Mobiel Bankieren app geïnstalleerd op je telefoon, maar deze opent niet automatisch wanneer je op het betaalverzoek hebt geklikt.

            Toch slachtoffer geworden?

            • Meld de fraude meteen aan onze fraudeafdeling. Zo doe je dat.
            • Verzamel zo veel mogelijk bewijsmateriaal, zoals screenshots van het gesprek, telefoonnummers en bankrekeningnummers van een betaalverzoek.
            • Doe ook altijd aangifte bij de politie als je bent opgelicht.
            • Rapporteer de oplichter bij het verkoopplatform.

            Nog meer weten?

            Kijk eens op veiligbankieren.nl, een initiatief van de gezamenlijke banken.