Werkgeversverklaring voor de aanvraag van een hypotheek

Om een hypotheek aan te vragen moet je een aantal documenten aanleveren. Een belangrijk document dat je nodig hebt als je in loondienst werkt, is de werkgeversverklaring. Heb je een tijdelijk contract? Zorg dan dat op de werkgeversverklaring ook het onderdeel ‘verklaring voortzetting dienstverband’ is ingevuld.

Werkgeversverklaring: wat is het?

Een werkgeversverklaring is een document waar onder andere informatie in staat over je inkomen en of je een vast of een tijdelijk dienstverband hebt. Als je in loondienst werkt en een hypotheek wilt afsluiten heb je een werkgeversverklaring nodig. Je werkgever moet het document invullen en ondertekenen.

Wanneer heb je een werkgeversverklaring nodig?

Je hebt een werkgeversverklaring nodig als je in loondienst bent en een hypotheek wilt afsluiten. Met deze verklaring geef je inzicht in je inkomen. Daarnaast wordt de werkgeversverklaring gebruikt om je maximale hypotheek te berekenen.

Heb je een contract voor bepaalde tijd, dus een tijdelijk dienstverband? Dan heb je ook een intentieverklaring nodig om met je huidige inkomen te kunnen rekenen. Dit is een onderdeel van je werkgeversverklaring.

Heb je vragen over de werkgeversverklaring of over het afsluiten van een hypotheek? De hypotheekadviseur helpt je graag verder.

Afspraak maken

Intentieverklaring werkgever

Wil je een hypotheek afsluiten en heb je een tijdelijk contract? Dan moet je werkgever ook aangeven wat er na afloop van je huidige contract gaat gebeuren. Daar is ruimte voor op de werkgeversverklaring bij het onderdeel ‘verklaring voortzetting dienstverband’.

In deze verklaring kan je werkgever aangeven dat je tijdelijke contract bij beëindiging omgezet wordt in een vast contract, als je op hetzelfde niveau blijft functioneren en als de bedrijfsomstandigheden gelijk blijven. Dit heet een intentieverklaring. Om bij de hypotheekaanvraag te kunnen rekenen met je huidige inkomen is een intentieverklaring nodig.

Werkgeversverklaring aanvragen

Je kunt een werkgeversverklaring aanvragen bij je werkgever. Vraag je een hypotheek aan bij ASN Bank? Dan vragen wij jou om onderstaand formulier in te laten vullen door je werkgever.

Download werkgeversverklaring

Tips bij het aanleveren van je werkgeversverklaring

Het is natuurlijk belangrijk dat de werkgeversverklaring correct ingevuld wordt. Je werkgeversverklaring wordt grondig gecontroleerd. Wij geven je alvast een lijstje met dingen waar je op kunt letten:

  • De werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
  • De datum van indiensttreding, je inkomen en het adres op de werkgeversverklaring moeten hetzelfde zijn als de andere documenten van je werkgever die je aanlevert, zoals je loonstrook.
  • Alle vragen moeten beantwoord zijn anders is het document ongeldig.
  • De werkgeversverklaring moet ondertekend zijn door je werkgever.

Alternatief voor werkgeversverklaring

Krijg je geen werkgeversverklaring van je werkgever? Dan kun je een verzekeringsbericht van het UWV aanvragen. Dit is een document wat gedownload moet worden en vervolgens digitaal aangeleverd moet worden.

Vrijblijvend oriëntatiegesprek

Wil je graag met een adviseur praten over jouw situatie en mogelijkheden? Plan vrijblijvend een oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur.

Maak een afspraak



Meer lezen over hypotheken

Er komt een hoop op je af als je een huis gaat kopen en een hypotheek moet afsluiten. We helpen je graag op weg. Lees meer over: