Werkgeversverklaring voor de aanvraag van een hypotheek
Werkgeversverklaring: wat is het?
Een werkgeversverklaring is een document waar onder andere informatie in staat over je inkomen en of je een vast of een tijdelijk dienstverband hebt. Als je in loondienst werkt en een hypotheek wilt afsluiten heb je een werkgeversverklaring nodig. Je werkgever moet het document invullen en ondertekenen.
Wanneer heb je een werkgeversverklaring nodig?
Je hebt een werkgeversverklaring nodig als je in loondienst bent en een hypotheek wilt afsluiten. Met deze verklaring geef je inzicht in je inkomen. Daarnaast wordt de werkgeversverklaring gebruikt om je maximale hypotheek te berekenen.
Heb je een contract voor bepaalde tijd? Dan heb je ook een intentieverklaring nodig. Dit is een onderdeel van je werkgeversverklaring.
Heb je vragen over de werkgeversverklaring of over het afsluiten van een hypotheek? De hypotheekadviseur helpt je graag verder.
Intentieverklaring werkgever
Wil je een hypotheek afsluiten en heb je een tijdelijk contract? Dan heb je ook een intentieverklaring nodig. De intentieverklaring is een onderdeel van de werkgeversverklaring. In de verklaring geeft je werkgever aan dat je tijdelijke contract bij beëindiging daarvan omgezet wordt in een vast contract, als je op hetzelfde niveau blijft functioneren en als de bedrijfsomstandigheden gelijk blijven. Met de intentieverklaring krijgt de hypotheekverstrekker meer zekerheid dat je de hypotheek kunt betalen.
Werkgeversverklaring aanvragen
Je kunt een werkgeversverklaring aanvragen bij je werkgever. Vraag je een hypotheek aan bij ASN Bank? Dan vragen wij jou om onderstaand formulier in te laten vullen door je werkgever.
Tips bij het aanleveren van je werkgeversverklaring
Het is natuurlijk belangrijk dat de werkgeversverklaring correct ingevuld wordt. Je werkgeversverklaring wordt grondig gecontroleerd. Wij geven je alvast een lijstje met dingen waar je op kunt letten:
- De werkgeversverklaring mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
- De datum van indiensttreding, je inkomen en het adres op de werkgeversverklaring moeten hetzelfde zijn als de andere documenten van je werkgever die je aanlevert, zoals je loonstrook.
- Alle vragen moeten beantwoord zijn anders is het document ongeldig.
- De werkgeversverklaring moet ondertekend zijn door je werkgever.
Alternatief voor werkgeversverklaring
Krijg je geen werkgeversverklaring van je werkgever? Dan kun je een verzekeringsbericht van het UWV aanvragen. Dit is een document wat gedownload moet worden en vervolgens digitaal aangeleverd moet worden. Hier staan je loongegevens van de afgelopen 5 jaar op.
Gratis oriëntatiegesprek
Wil je graag met een adviseur praten over jouw situatie en mogelijkheden? Plan gratis een oriënterend gesprek met een hypotheekadviseur.
Meer lezen over hypotheken
Er komt een hoop op je af als je een huis gaat kopen en een hypotheek moet afsluiten. We helpen je graag op weg. Lees meer over: