Den Haag • 07 oktober 2013
Suiker in frisdranken wordt vaak geproduceerd op land dat is geroofd van boeren in ontwikkelingslanden. Hele gemeenschappen verliezen zo hun bron van voedsel en inkomen. Daartegen voert Oxfam Novib actie met The Bitter Taste of Sugar.
Suiker
Onlangs publiceerde Oxfam Novib een rapport (pdf-bestand) over landroof en landconflicten. Hierbij zijn bedrijven betrokken die Coca-Cola en Pepsico van suiker voorzien, evenals suikerproducent Associated British Foods (ABF). Deze bedrijven kopen en produceren gigantische hoeveelheden suiker.
Zo:
- is Coca Cola ’s werelds grootste opkoper van suiker; het beheert 25% van de wereldmarkt in frisdranken;
- beheert PepsiCo 18% van de wereldmarkt in frisdranken met 21 merknamen;
- is Associated British Foods de op een na grootste suikerproducent ter wereld.
Wat is landroof? Een voorbeeld uit Brazilië
Sinds 1914 woonde een gemeenschap van vissers in de mangrovebossen in de monding van de Sirinhaém-rivier in de staat Pernambuco. In 1998 verzocht suikerraffinaderij Usina Trapiche de staat om de eigendomsrechten over dit gebied. Zonder aanleiding vernielde Trapiche de huizen en boerderijtjes van de 53 vissergezinnen. Het dreigde de vissers met geweld als zij hun eilanden niet zouden verlaten. In 2012 nog werden werknemers van Trapiche ervan beschuldigd dat zij de hutten van vissers meerdere malen hadden verbrand.
Trapiche heeft de vissersgezinnen ondergebracht in de sloppenwijken van de stad Sirinhaém. Het leven is er veel duurder dan in hun dorp. Om geld te verdienen moeten de vissers ver reizen naar hun voormalige visgebieden, of in loondienst gaan. Zo snijden veel vissers suikerriet voor hetzelfde Trapiche dat hen van hun land heeft verjaagd.
Coca-Cola en Pepsico hebben bevestigd dat ze suiker van Usina Trapiche gebruiken.
Waarom staat de ASN Bank achter deze actie?
Zoals we uitleggen in ons beleid voor mensenrechten, streven we naar een rechtvaardige wereld voor iedereen, ook voor lokale samenlevingen en de (inheemse) bevolking van landen. De suikerproducenten waartegen deze actie is gericht, schenden de mensenrechten van de inheemse bevolking van ontwikkelingslanden.Wij vinden dat ondernemingen verantwoordelijk zijn voor wat er in hun hele keten van toeleveranciers gebeurt. Frisdrankproducenten kunnen dus aangesproken worden op wandaden van de producenten van de suiker in hun producten. Dat doet Oxfam Novib met de actie Behind the Brands.