Tip 1: Neem een extra betaalmiddel mee
Het klinkt logisch, maar denk ook na over een extra betaalmiddel: een ASN Creditcard of betalen met je mobiele telefoon. Heb je een iPhone? Dan kun je contactloos betalen met je mobiel via Apple Pay. Als je een Android-telefoon hebt betaal je eenvoudig met Google Pay.
Tip 2: Stel je betaalpas in voor gebruik buiten Europa
Ga je een verre reis maken buiten Europa? Schakel het gebruik van je ASN Betaalpas buiten Europa dan in. Die staat namelijk standaard op 'uit'. Je regelt het makkelijk zelf in de app of door in te loggen op onze website. Gebruik je ook Apple Pay of Google Pay? Dan moet je dit apart in de ASN-app aanzetten voor gebruik buiten Europa.
Tip 3: Gebruik onze apps
Je bent dan wel op vakantie, maar soms wil je toch even je saldo bekijken of een bedrag overboeken. Dat kan makkelijk en veilig met de ASN-app. Geld overboeken gaat simpel met je eigen gekozen mobiele pincode, vingerafdruk of gezichtsherkenning.
Gebruik beveiligde WiFi
Gebruik liever geen ‘open’ draadloos netwerk (WiFi), bijvoorbeeld in een café of winkel. Mogelijk is de WiFi hier niet goed beveiligd. Maak alleen verbinding met (draadloze) netwerken die met een wachtwoord zijn beveiligd. Meer over veilig mobiel bankieren.
Tip 4: Check de kosten van betalen en geld opnemen in jouw vakantieland
Als je in het buitenland contant geld opneemt met je betaalpas bij een geldautomaat dan kunnen er kosten verbonden zijn aan het gebruik van die automaat. Ook binnen Europa. ASN Bank heeft geen invloed op deze kosten. Op het scherm van de automaat of op de automaat zelf zie je hoe hoog deze kosten zijn. Deze kosten vind je terug in je transactie overzicht met de omschrijving ‘Kosten geldopname’.
Lees wat je kwijt bent aan kosten als je geld opneemt met je betaalpas of als je betaalt met je betaalpas in landen met een andere valuta dan de euro.
Goed om te weten: Als je in een andere valuta dan de euro betaalt, wordt het bedrag niet meteen afgeschreven. Dat gebeurt pas na een of twee werkdagen. Het saldo dat je op de rekening ziet staan na een betaling in een andere valuta, is dan niet het volledige saldo dat je kunt besteden.
Tip 5: Lees wat je kunt doen bij verlies of diefstal van je pas
Bij verlies of diefstal van je pas kun je in de ASN-app je betaalpas blokkeren. Log in en ga naar Zelf regelen > Betaalpassen > Betaalpas blokkeren. In ditzelfde menu kun je ook direct een nieuwe betaalpas aanvragen.
Een betaalpas blokkeren kan ook binnen ASN Online Bankieren. Na inloggen word je direct naar de juiste pagina geleid, waar je je betaalpas kunt blokkeren. Ook hier kun je een nieuwe betaalpas aanvragen.
Kom je er niet uit of is er misbruik gemaakt van je verloren pas? Bekijk hier onze contactmogelijkheden. Voor (vermoedens van) fraude en oplichting zijn we 24/7 bereikbaar.
Bonus tip: Heb je een betaalpas van V PAY of Maestro?
Op de voorkant van je betaalpas staat het logo waaraan je kunt zien welke pas je hebt. Controleer hier de verschillende logo's van de twee merken.
Ben je in het buitenland? Dan kun je op een betaal- of geldautomaat het logo van je pas controleren zodat je weet of je met jouw pas kunt betalen of opnemen. Weten waar een geldautomaat staat die geschikt is voor jouw betaalpas? Zoek de locatie met behulp van de onderstaande links:
Zoek hier geldautomaten voor je Maestro-betaalpas.
Zoek hier geldautomaten voor je V Pay-betaalpas.
Wat wordt jouw droombestemming?
Heb je je reisdoel nog niet scherp of twijfel je over auto, trein of vliegtuig? Start je reis Vanaf Hier!