Bankhelpdeskfraude

Krijg je een telefoontje van iemand die zegt een ASN bankmedewerker te zijn? Of komt er een zogenaamde ASN bankmedewerker bij je aan de deur? Dan mag je best achterdochtig zijn, want ook oplichters kunnen doen alsof ze bankmedewerkers zijn. Lees waar je op kunt letten en hoe je voorkomt dat je slachtoffer wordt van bankhelpdeskfraude.

Wat is het?

Bij bankhelpdeskfraude - een vorm van ‘spoofing’ - doen criminelen alsof ze bankmedewerkers zijn. Zo proberen ze je persoonlijke informatie, bankgegevens of geld af te troggelen. Ze nemen contact met je op en vragen je om gegevens of persoonlijke bezittingen, zoals een tablet, telefoon, sieraden of contant geld.  

Hoe proberen criminelen je te misleiden?

  • Ze bellen of mailen je en vertellen je dat er een probleem is met je rekening. Soms komen ze zelfs bij je aan de deur.
  • Ze zeggen dat zij dit probleem wel voor je kunnen oplossen.
  • Ze vragen je vervolgens om vertrouwelijke gegevens zoals een pincode, wachtwoord, betaalpas, digipas of andere identificerende informatie.
  • Met die gegevens kunnen ze toegang krijgen tot je bankrekening en geld van je stelen.
  • Of ze willen de besturing van je apparaat overnemen en vragen je hiervoor software te installeren.
  • Ze kunnen ook zeggen dat je geld moet overmaken naar een veilige kluisrekening. Dit is vaak een rekening in het buitenland.

Wat doen wij nooit?

  • Zomaar bij je aan de deur komen.
  • Je vragen om je pas of digipas op te sturen of aan iemand mee te geven.
  • Je vragen om je pincode of CVC/CVV-codes te delen.
  • Je vragen om bevestigingscodes van ASN Bank te delen.
  • Je vragen om programma’s zoals Anydesk, TeamViewer en LogMeIn of andere meekijksoftware op je apparaat te installeren.
  • Je vragen of wij de besturing van je apparaat mogen overnemen.
  • Je onder druk zetten om snel iets uit te voeren omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.

Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?

  • Stuur nooit je pas op.
  • Geef nooit je pas en of pincode aan een derde.
  • Krijg je zo’n verzoek? Bel ons om dit te checken: 070 - 35 69 335.
  • Betaalpas vervangen? Knip je oude betaalpas door bij de chip en CVC/CVV code en gooi hem weg.
  • Houd je limieten laag, en verhoog ze alleen tijdelijk.
  • Laat geen software om mee te kijken op je apparaat installeren.

Toch slachtoffer geworden?

  • Blokkeer meteen je pas in de ASN-app of in ASN Online Bankieren.
  • Meld de fraude meteen aan onze fraudeafdeling. Zo doe je dat.
  • Doe ook altijd aangifte bij de politie als je bent opgelicht.

Nog meer weten?

Kijk eens op veiligbankieren.nl, een initiatief van de gezamenlijke banken.