De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn door wetgeving (Wwft) namelijk verplicht om dat te doen. Je kunt je eenvoudig en snel opnieuw identificeren in de ASN-app.
Waarom opnieuw identificeren?
Toen je voor het eerst een particuliere of zakelijke rekening bij ASN Bank opende, heb je je identiteitsbewijs- en persoonsgegevens gegeven. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een 1-cent storting vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).
We zijn volgens die wet verplicht om klanten te identificeren om zeker te weten dat de identiteit klopt. Naast het opnieuw identificeren zullen we, als er (persoons)gegevens van je ontbreken, daar ook naar vragen. Dat is niet vrijblijvend. Reageer daarom op onze verzoeken. Wij zijn ontzettend blij met jou als klant.
Wat is de Wwft?
De Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft) is er om te voorkomen dat criminelen gebruik kunnen maken van bankrekeningen om geld wit te wassen en terrorisme kunnen financieren. In deze wet staat dat banken verplicht zijn de identiteit van klanten vast te leggen en te controleren. Banken zijn ook verplicht om het bewijs op te slaan.
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht in de ASN-app of in ASN Online Bankieren. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat er een bericht voor je is in de ASN- app of in ASN Online Bankieren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.
Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren
Je Nederlandse identiteitskaart. (Met een rijbewijs kan het niet).
De ASN-app.
Zo werkt het
Het is heel eenvoudig en kost maar een paar minuten van je tijd.
Login in de ASN-app, ga naar openstaande acties en start de ID-check.
Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
Maak een “selfie” van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID.
Vul nog enkele gegevens aan.
Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: Jezelf opnieuw identificeren
Hoe weet ik dat het veilig is?
Je identificeert je alleen in de vertrouwde ASN-app. We vragen je nooit om je te identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met de klantenservice.
Heb je geen Nederlands paspoort of identiteitskaart? Dan kun je je nu nog niet opnieuw identificeren. In de toekomst maken we het ook mogelijk dat je met een ander identiteitsbewijs jezelf opnieuw kunt identificeren. Je krijgt vanzelf bericht wanneer dat mogelijk en nodig is.
Ik heb geen ASN-app
Je kunt je op dit moment alleen identificeren met de ASN-app. Download de ASN-app via de App Store of Google Play.
Lukt de gezichtsherkenning niet? Bekijk deze video met een stap voor stap uitleg en praktische tips.
Hoe zit het met mijn privacy?
Als je klant bent zijn we verplicht om bepaalde gegevens van jou vast te leggen. Net als iedere andere bank. We slaan ze beveiligd op en koppelen ze nooit aan marketingactiviteiten zonder jouw toestemming. Meer weten over hoe we met je gegevens omgaan? Lees hier meer over ons privacybeleid.
Waarom mag ik gegevens niet afschermen?
We moeten kunnen controleren op alle kenmerken op een identiteitsbewijs. Als je gegevens afschermt is dat niet mogelijk. Kan ik gebruik maken van de KopieID app van de overheid? Nee, het identificeren gebeurt in de ASN-app. Het is niet mogelijk om gebruik te maken van de KopieID app.
Wat als ik me niet opnieuw identificeer?
We zijn wettelijk verplicht onze klanten op een juiste manier te identificeren. Als je niet opnieuw identificeert, komt er een moment dat je niet meer bij ons kunt bankieren. Dat willen we voorkomen, want we zijn erg blij met je als klant. Daarom is het nodig dat je opnieuw identificeert.
Ik bankier niet bij ASN Bank. Waarom vragen jullie mij toch om me opnieuw te identificeren?
We vragen persoonsgegevens op van alle rekeningen die in onze administratie staan. Mogelijk gaat het om een rekening die je al heel lang niet hebt gebruikt en waarvan je misschien dacht dat de rekening was opgeheven. Of misschien ben je een wettelijk vertegenwoordiger van iemand anders met een rekening bij ASN of een gemachtigde van een organisatie met een rekening bij ASN. Ook deze vertegenwoordigers en gemachtigden worden gevraagd zich opnieuw te identificeren.
Wat gebeurt er na de identificatie?
Zodra je gegevens verzonden zijn, worden je gegevens verwijderd uit de app. Dat is wel zo veilig. Wij slaan je gegevens op in onze beveiligde systemen. Je hoeft niks meer te doen.
Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet?
Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Alleen als je je ooit hebt geïdentificeerd door middel van een 1-cent strorting is dat nodig.
Waar kan ik terecht met vragen?
Heb je vragen? Bel dan gerust naar de ASN Klantenservice. Wij zijn bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur op 070 - 35 69 335.