Opnieuw identificeren in de ASN-app

De komende tijd vragen we veel van onze klanten om zich opnieuw te identificeren. We zijn door wetgeving (Wwft) namelijk verplicht om dat te doen. Je kunt je eenvoudig en snel opnieuw identificeren in de ASN-app.

Waarom opnieuw identificeren?

Toen je voor het eerst een particuliere of zakelijke rekening bij ASN Bank opende, heb je je identiteitsbewijs- en persoonsgegevens gegeven. Waarom is dat dan opnieuw nodig? Dat zit zo: een deel van onze klanten hebben we geïdentificeerd met bijvoorbeeld een 1-cent storting vanuit een andere bank. Die manier van identificeren voldoet niet meer aan de wet (de Wwft).

We zijn volgens die wet verplicht om klanten te identificeren om zeker te weten dat de identiteit klopt. Naast het opnieuw identificeren zullen we, als er (persoons)gegevens van je ontbreken, daar ook naar vragen. Dat is niet vrijblijvend. Reageer daarom op onze verzoeken. Wij zijn ontzettend blij met jou als klant.

Wat is de Wwft?

Waarom opnieuw identificeren in 1 minuut

[video]

Wanneer opnieuw identificeren?

Niet iedereen hoeft zich opnieuw te identificeren. Je krijgt vanzelf een bericht in de ASN-app of in ASN Online Bankieren. Je krijgt ook eerst een e-mail waarin we aangeven dat er een bericht voor je is in de ASN- app of in ASN Online Bankieren. Heb je nog geen bericht gehad? Dan hoef je nu niks te doen.

Dit heb je nodig bij het opnieuw identificeren

  • Je Nederlandse identiteitskaart. (Met een rijbewijs kan het niet).
  • De ASN-app.

Zo werkt het

Het is heel eenvoudig en kost maar een paar minuten van je tijd.

  1. Login in de ASN-app, ga naar openstaande acties en start de ID-check.
  2. Maak een scan van de fotopagina van je paspoort of identiteitskaart.
  3. Houd je telefoon tegen je identiteitsbewijs. Dan leest de app de chip in je ID uit.
  4. Maak een “selfie” van je gezicht. Zo vergelijkt de app je met de foto op je ID.
  5. Vul nog enkele gegevens aan.

Bekijk ook de video met een stap voor stap uitleg: Jezelf opnieuw identificeren

Hoe weet ik dat het veilig is?

Je identificeert je alleen in de vertrouwde ASN-app. We vragen je nooit om je te identificeren via een link, bij je aan de deur of in een telefoongesprek. Vertrouw je het niet? Neem dan direct contact met de klantenservice.

Lees meer over veilig bankieren

Veelgestelde vragen over opnieuw identificeren

Ik heb alleen een ander identiteitsbewijs

Ik heb geen ASN-app

Identificeren lukt niet in de ASN-app

Hoe zit het met mijn privacy?

Waarom mag ik gegevens niet afschermen?

Wat als ik me niet opnieuw identificeer?

Ik bankier niet bij ASN Bank. Waarom vragen jullie mij toch om me opnieuw te identificeren?

Wat gebeurt er na de identificatie?

Waarom heb ik het verzoek wel ontvangen en mijn mederekeninghouder niet?

Waar kan ik terecht met vragen?