De schade van nepadvertenties met BN’ers
Het bestaat al jaren op social media. BN’ers als Jort Kelder en John de Mol stapten naar de rechter om het misbruik van hun naam in advertenties voor nepbeleggingen te stoppen. Toch vallen er nog steeds ‘slachtoffers’. Helaas ook onder onze klanten. Lees het verhaal van Peter die ruim € 17.000 in rook zag opgaan.

Zijn nepadvertenties een nieuwe oplichtingstruc?
Nee, al in 2019 stapten John de Mol en Jort Kelder naar de rechter om nepadvertenties voor louche beleggingsproducten te stoppen. Er werd zonder toestemming gebruik gemaakt van hun namen en foto’s in advertenties op social media.
In meerdere rechtszaken concludeerde de rechter dat socialmediasites (en ook Google) genoeg hadden gedaan om deze praktijken tegen te gaan. Anno 2025 kun je dus op social media nog steeds advertenties tegenkomen met bekende Nederlanders die duizelingwekkende rendementen aanprijzen.
>> Spoiler alert 1: ‘de bekende Nederlander’ wordt misbruikt om vertrouwen te wekken.
Scene 1: Peter laat zijn gegevens achter
Peter (54 jaar, vader van twee kinderen, klant bij ASN Bank) ziet in zijn Facebook-timeline een bericht dat zijn aandacht trekt: ‘Stap nu in. Deze nieuwe investering verbaast zelfs de experts!’ Het zijn vooral de positieve recensies van bekende Nederlanders die zijn aandacht trekken. Medio september 2024 klikt hij op een link en laat hij op een online formulier zijn persoons- en contactgegevens achter.
Scene 2: Een Engelstalige dame belt terug
De volgende dag wordt Peter teruggebeld. Een correct Engels sprekende vrouw legt hem uit dat zij hem kan helpen om een crypto wallet aan te maken. En ze adviseert hem om met een ‘kleine’ inleg van € 2.500 te beginnen. Peter vertrouwt de dame, boekt het bedrag over en installeert ‘meekijksoftware’ op zijn computer (handig voor het aanmaken van de crypto wallet). Ook deelt hij een kopie van zijn identiteitskaart (zonder kan hij de gemaakte winst in zijn wallet niet opnemen).
Peter heeft tijdens een belsessie waarin hij zijn scherm deelde samen met de Engelstalige crypto-adviseur een crypto wallet aangemaakt. Wat Peter niet weet is dat dit een nep-account is met fictieve cijfers en nepgrafieken.
>> Spoiler alert 2: Op verzoek meekijksoftware installeren. Het lijkt behulpzaam maar criminelen zien meer dan je zelf in de gaten hebt.
Scene 3: Blij van de resultaten
Peter logt regelmatig in op zijn dashboard en wordt blij van de resultaten. Ook heeft hij zo nu en dan telefonisch contact met zijn ‘cryptoadviseur’. Omdat hij op zijn eerste inleg van € 2.500 ogenschijnlijk een flinke winst heeft gemaakt, geeft zij hem het advies om zijn inleg flink uit te breiden naar € 15.000. Peter stemt in en boekt via ASN Bank een bedrag over naar zijn crypto wallet.
Scene 4: Een deel van de winst opnemen
Het is bijna Kerst en Peter wil graag een mooi cadeau voor zijn kinderen kopen. Daarvoor wil hij een deel van zijn winst opnemen. Daarvoor moet hij wel eerst € 500 aan administratiekosten en later € 250 aan transactiekosten betalen.
De transacties worden opgemerkt door het fraudedetectiesysteem van ASN Bank. Een medewerker van het team Continue Fraude Detectie (CFD) van de bank belt Peter. Hij vraagt hem om uitleg over zijn betalingen. Peter vertelt het hele verhaal.
Scene 5: Ik ben bestolen!
Peter vraagt ook aan de CFD-medewerker hoe het komt dat als hij inlogt in zijn crypto wallet, er helemaal niks gebeurt als hij ergens op klikt. De CFD-medewerker legt uit dat hij niet inlogt op een echte - maar op een nagemaakte crypto wallet. En dat hij slachtoffer is geworden van investeringsfraude.
Ook hoort Peter dat de meekijksoftware, die hij in scene 2 had geïnstalleerd, het mogelijk maakte om op afstand mee te kijken in zijn computer. Het was hierdoor voor de criminelen een koud kunstje om de inloggevens van zijn crypto wallet te ontvreemden.
Scene 6: Krijgt hij zijn geld tóch nog terug?
Na een paar maanden wordt Peter opnieuw gebeld. De partij die contact met hem opneemt beweert een bureau te zijn die zijn eerder ingelegde gelden kan terughalen. Peter moet alleen eerst nog even € 500 betalen voor administratie en transactiekosten. Door schade en schande wijs geworden gaat Peter niet in op dit aanbod.
>> Spoiler alert 3: Bureaus die gelden voor je terug kunnen halen bestaan niet.
Hoe vergroot je jouw weerbaarheid tegen fraude?
- Lijkt een beleggingsaanbod te mooi om waar te zijn? Dan is dat het vaak ook.
- Check voordat je geld stort altijd eerst grondig of het om een betrouwbare aanbieder gaat. Google bijvoorbeeld op de naam van de organisatie en het woord ‘oplichting’.
- Deel nooit inloggegevens van je crypto wallet of een bank- of beleggingsrekening met een ander.
- Installeer nooit meekijksoftware (bijvoorbeeld Anydesk of Teamviewer).
- Heb je een vermoeden dat je bent opgelicht? Meld het ons.
Hoe gaat het nu met Peter?