2 juli 2019
In juni publiceerde de Consumentenbond een onderzoek naar de klanttevredenheid bij banken. 14.000 consumenten beoordeelden hun bank op service, kosten, persoonlijk contact en internet- en mobiel bankieren. Zij zijn over het algemeen vrij positief, maar de verschillen tussen de banken zijn groot.
De Volksbank-merken RegioBank, ASN Bank en SNS kwamen goed uit het onderzoek. RegioBank (9,3) en ASN Bank (9,1) kregen de hoogste algemene rapportcijfers. Daarna volgden Triodos Bank (8,9), Knab (8,9), SNS (8), Rabobank (7,2) ABN AMRO (6,9) en ING (6,7).
Geen enkele bank krijgt gemiddeld een onvoldoende. Wel is het percentage klanten dat een onvoldoende geeft bij de ene bank groter dan bij de andere. ASN Bank, Knab, RegioBank en Triodos Bank krijgen van (bijna) niemand een onvoldoende.
Cijfers voor internet- en mobiel bankieren
94% van de ondervraagde klanten bankiert via het internet. 66% maakt (daarnaast) gebruik van de mobielbankieren-app. Bankklanten zijn over het algemeen heel tevreden over zowel internetbankieren (88%) als mobiel bankieren (94%). ASN Bank scoort het op een na hoogste cijfer voor internet- en mobiel bankieren: 8,5.
Verhouding kosten en diensten
Klanten zijn het minst tevreden over de verhouding tussen de kosten van bankieren en de diensten van de bank. Bijna 17% geeft zijn bank een onvoldoende op het onderdeel kosten. Maar dat geldt nauwelijks voor klanten van ASN Bank, Knab en RegioBank. ASN Bank scoorde een 7,8 op het onderdeel kosten.
Kwaliteit van de klantenservice
Op het onderdeel service scoorde ASN Bank een 8,4, na RegioBank (8,8) en Knab (8,5). De klanten blijken meer tevreden dan de mysteryonderzoekers van de consumentenbond. Zij voerden in juni een onderzoek uit naar de kwaliteit van de klantenservice van de banken. Zij gaven ASN Bank een 8,2 en RegioBank een 6,9. De klantenservice van SNS, net als ASN Bank en RegioBank een onderdeel van de Volksbank, kwam als beste uit de bus.
Hartelijk dank aan de klanten die ons zulke mooie cijfers hebben gegeven!