26 februari 2021

Bijna-lege treinen, minder auto’s op de snelweg en vrijwel geen vliegtuigen in de lucht. Sinds de uitbraak van corona verplaatsen we ons stukken minder en dát komt de luchtkwaliteit ten goede. Toch gaat het hier om tijdelijke lichtpuntjes. Want als er een sector is die groeit en bovenaan de lijst ‘nodig verduurzamen’ staat, dan is het de transportsector. Hoe kijkt ASN Bank vanuit haar ambitie om in 2030 klimaatpositief te zijn naar deze belangrijke sector? Vijf vragen aan Emmelien Venselaar, duurzaamheidsadviseur bij ASN Bank.

Wat is volgens ASN Bank de grootste uitdaging?

‘Wereldwijd neemt transport ruim 15% van de uitstoot van broeikasgassen voor zijn rekening. Dat maakt het een van de grote veroorzakers van klimaatverandering. Hoewel veel vliegtuigen en auto’s nu stil staan, is het vooruitzicht nog steeds dat de sector de komende decennia verder groeit. Het aantal vluchten blijft toenemen, net als de vraag naar auto’s in landen buiten de OESO. Daarnaast bestellen we steeds meer online. Dat leidt tot nieuwe discussies over gratis retourneren, nog meer bestelwagens op de weg en daarmee uitstoot’.

Hoe bewegen we ons over 10 jaar idealiter van A naar B?

‘Het ideaalbeeld? In 2030 hebben veel minder huishoudens een auto, laat staan twee, voor de deur staan. Met autovrije centra, een elektrische deelauto om de hoek, een sterk OV-netwerk én fietssnelwegen tussen huis en kantoor is het voor iedereen makkelijker om een duurzame keuze te maken’.

En buiten onze grenzen?

‘Reizen in Europa doen we het liefst met de trein of de elektrische bus. Korte vluchten, bijvoorbeeld naar Brussel of Parijs, beperken we tot een minimum. En als we tóch die vlucht naar Bali maken, wordt de uitstoot via erkende systemen direct gecompenseerd. Ondertussen innoveert de scheepvaart en het goederenvervoer door. Dit alles leidt ertoe dat de uitstoot in 2030 aanzienlijk is verminderd’.



Terug naar 2021: zijn we in Nederland goed op weg?

‘De Nederlandse overheid heeft zichzelf een aantal ambitieuze doelen en maatregelen gesteld. In 2030 worden er alleen nog auto’s verkocht die geen uitlaatgassen uitstoten. En tot 2025 betaalt de elektrische rijder geen aanschaf- en motorrijtuigenbelasting. Ten slotte zie je dat steeds meer gemeenten, waaronder Amsterdam, milieuzones creëren waar personenauto’s op benzine- en diesel niet meer welkom zijn. Ook in de verkiezingsprogramma’s is transport onderwerp van debat. Desondanks vindt ASN Bank dat de ontwikkelingen, met name in de luchtvaartsector, niet snel genoeg gaan’.

Waar liggen de kansen?

‘Die zijn er volop: in het Openbaar Vervoer en het fietsverkeer, de opkomst van nieuwe energiedragers én de groei van Mobility as a Service.

Het OV kan een veel grotere rol spelen. Dat vraagt wel om investeringen in betaalbaar, snel en eenvoudig vervoer, binnen én buiten de steden. Denk bijvoorbeeld aan hogesnelheidslijnen, hyperlooptreinen en zelfrijdende bussen. Om drukte in de spits te voorkomen, zullen we dan wel gespreid over de dag moeten reizen.

ASN Bank verwacht daarnaast veel van nieuwe energiedragers zoals elektriciteit en groene waterstof. Auto’s die volledig op groene stroom rijden stoten tot wel 70% minder uit dan een auto op brandstof. Ook hier geldt dat meer investeringen nodig zijn, in dit geval in een fijnmaziger netwerk van laadpalen’.



‘Mobility as a Service staat nu nog in de kinderschoenen. De verwachting is dat over 10 jaar veel meer mensen gebruik maken van een deelauto van bijvoorbeeld SnappCar, Greenwheels of MyWheels. Waarom zou je een auto (of scooter of vrachtauto) bezitten als je hem maar 5% van de tijd gebruikt? Een vervoersmiddel delen is een logisch alternatief voor bezit en zorgt voor een daling van de uitstoot per gebruiker.

Ten slotte, ook de fiets komt steeds nadrukkelijker in beeld als vervoermiddel tussen steden. Door de opkomst van de elektrische fiets is de actieradius enorm toegenomen. Hierdoor laten mensen de auto steeds vaker staan. Een bijkomend nadeel is dat het steeds drukker wordt op de fietspaden. Ook daar moeten we een oplossing voor bedenken, bijvoorbeeld door bredere fietspaden en veilige bermen te creëren’.

Financiert ASN Bank de transportsector?

We stellen hoge eisen aan de bedrijven en organisaties waarin we via de ASN Beleggingsfondsen beleggen of die we vanuit ASN Bank financieren. Zo mijden wij met onze investeringen en via de ASN Beleggingsfondsen:

  • Producenten van transportmiddelen op fossiele brandstoffen
  • Scheepvaart op fossiele brandstoffen
  • Luchtvaarmaatschappijen en producenten van vliegtuigen
  • De aanleg van nieuwe (vaar)wegen, vliegvelden en havens in OESO-landen. In de praktijk leidt dit tot een toename van niet-duurzaam vervoer.

Daarnaast moeten bedrijven of organisaties ook voldoen aan ons duurzaamheidsbeleid op het gebied van bijvoorbeeld mensenrechten. Zo belegt ASN Beleggingsfondsen sinds 2018 niet meer in Tesla, vanwege zijn (te) beperkte milieubeleid en onveilige werkomstandigheden voor fabrieksmedewerkers.

Er blijven nog genoeg mooie bedrijven over voor ASN beleggingsfondsen. Vanuit ons nieuwe transportbeleid kunnen we bijvoorbeeld beleggen in producenten van elektrische voertuigen, het OV, aanbieders van deeloplossingen zoals deelauto’s en partijen die innovaties in emissievrije vliegtuigen aanbieden.

Wil je meer weten over de keuzes die wij maken? Download hier ons transportbeleid.

Delen op: