NAW-gegevens opvragen na fraude

Ben je opgelicht en heb je je geld niet teruggekregen? En wil je juridische stappen ondernemen? Dan kun je onder bepaalde voorwaarden de NAW-gegevens van de ontvanger opvragen. 

Opgelicht?

Meestal krijg je na een online aankoop netjes je producten geleverd. Maar soms gaat dit mis en blijkt nadat je hebt betaald dat je bent opgelicht. Of je bent opgelicht via een bericht van een zogenaamde bekende bank, bedrijf of overheidsinstelling waarna je zelf geld hebt overgemaakt. Achteraf bleek het te gaan om een crimineel die zich als iets of iemand anders voordeed.

Je geld terugkrijgen

Je kunt proberen je geld terug te krijgen. Dat gaat in 2 stappen:

  1. Vraag de NAW-gegevens (naam, adres en woonplaats) van de oplichter bij ons op. We kunnen die niet altijd zomaar geven. Hiervoor gelden voorwaarden.
  2. Heb je de NAW-gegevens gekregen? Dan kun je een civiele procedure starten om je geld terug te eisen. Het is niet de bedoeling dat je voor eigen rechter gaat spelen. Neem contact op met een advocaat, deurwaarder of incassobureau om de procedure te starten.

Voorwaarden voor het opvragen van NAW-gegevens

Fraude bij een online aankoop

Fraude via een vals tekstbericht of telefoongesprek

NAW-gegevens opvragen

Voldoe je aan de voorwaarden? Neem dan contact met ons op om de NAW-gegevens op te vragen.
Als we je aanvraag goedkeuren, dan krijgt de (vermeende) oplichter eerst een verzoek om binnen 3 weken het geld terug te betalen. Is het geld niet teruggeboekt? Dan krijg je de NAW-gegevens van ons.

Goed om te weten

Soms kunnen we je de NAW-gegevens niet geven. Bijvoorbeeld als het gaat om een kwetsbare minderjarige, iemand die zelf ook slachtoffer is, of iemand die onder curatele staat.