Phishing
Wat is het?
Bij ‘phishing’ proberen criminelen je te lokken naar een valse website die lijkt op een echte, betrouwbare website. Zonder dat je het in de gaten hebt, log je dan in op zo’n valse website of laat je andere gegevens achter. Met jouw inloggegevens kunnen de criminelen inbreken op je account en betalingen doen. Of ze winnen je vertrouwen zodat ze je kunnen oplichten met bankhelpdeskfraude.
Hoe proberen criminelen je te misleiden?
- Ze sturen je verdachte e-mails en sms’jes met een link naar een valse website.
- Ze zetten je onder druk door te zeggen dat het heel belangrijk is dat je snel in actie komt.
- Ze vragen je betaalmiddelen op te sturen, zoals je betaalpas of digipas.
- Ze sturen je een vals betaalverzoek - bijvoorbeeld via Marktplaats - dat naar een valse website leidt.
- Ze vragen om een kopie van je identiteitsbewijs, zogenaamd om zeker te weten met wie ze te maken hebben. Zo kunnen ze onder jouw naam anderen oplichten of identiteitsfraude plegen.
Wat doen wij nooit?
- Je vragen om je beveiligingscodes te delen.
- Je vragen om je bank producten op te sturen.
- Je een e-mail sturen met een link waar je op moet klikken om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
- Je in een bericht onder druk zetten om snel iets te doen omdat er anders iets vervelends kan gebeuren.
Zo herken je een valse email
Hier lees je waar je op kunt letten bij een e-mail die zogenaamd van ons komt:
- Het e-mailadres van de afzender eindigt niet op @asnbank.nl, @mail.asnbank.nl of @email.asnbank.nl, @e-mail.asnbank.nl
- De bestemming van een link begint niet met https://www.asnbank.nl/, of met https://[onderdeel van].asnbank.nl/, https://mail.asnbank.nl/, https://t.e-mail.asnbank.nl, https://email.asnbank.nl/ of https://www.vanafhier.nl.
- De e-mail bevat een link om in te loggen, een overboeking te doen of te annuleren.
- Je krijgt een e-mail op een mailadres dat je niet aan ons hebt gegeven.
- De e-mail is niet persoonlijk aan jou gericht (jouw naam ontbreekt).
- Je e-mailprovider of spamfilter geeft aan dat de e-mail 'spam' is.
- In de e-mail wordt gevraagd om je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens door te geven.
- In de e-mail wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De e-mail is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Heb je een e-mail van een andere bank gekregen en twijfel je of die echt is? Stuur de e-mail dan niet naar ons, maar naar de betreffende bank. Kijk voor de e-mailadressen van alle Nederlandse banken op www.veiligbankieren.nl/meldnummers/.
Tip!
Zo herken je een valse SMS
Hier lees je waar je op kunt letten bij een sms die zogenaamd van ons komt:
- Bovenaan het sms’je staat geen ‘ASN Bank’. Dat moet er wel staan.
- In het sms’je staat een link. Wij sturen nooit linkjes in een sms.
- In de sms wordt gevraagd naar je beveiligingscodes of persoonlijke gegevens.
- In de sms wordt gedreigd met gevolgen als je niet meteen actie onderneemt.
- De sms is in een andere taal, bijvoorbeeld in het Engels.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
- Controleer de afzender van berichten.
- Klik niet zomaar op linkjes in e-mails of sms’jes.
- Deel nooit je beveiligingscodes.
- Laat je niet onder druk zetten.
- Wees altijd alert als je iets online doet.
- Twijfel je? Bel onze klantenservice: 070 - 35 69 335. Onze medewerkers staan voor je klaar.
Nog meer weten?
Kijk eens op veiligbankieren.nl, een initiatief van de gezamenlijke banken.
Toch slachtoffer geworden?