WhatsApp fraude
Hoe werkt oplichting via WhatsApp?
Je ontvangt een WhatsApp bericht van een crimineel die zich voordoet als een familielid, bijvoorbeeld een zoon of dochter. Hij of zij zegt een nieuw telefoonnummer te hebben en begint een gesprek met jou. Via social media weet de crimineel veel over jou en jouw bekende, waardoor het gesprek betrouwbaar overkomt. De foto in het WhatsApp-profiel klopt vaak ook – meestal omdat deze is gekopieerd van social media-profielen (bijvoorbeeld Facebook of Instagram). Al snel nadat het gesprek op gang komt, vraagt de crimineel jou om geld over te maken. Dit heeft diegene dringend nodig, bijvoorbeeld omdat hij of zij ontslagen is vanwege de Corona-crisis en geen geld heeft om de huur te betalen of boodschappen te doen. Een andere veelgebruikte smoes is dat de bank-app van diegene niet meer werkt.
Wat voor smoes een crimineel ook gebruikt, je herkent deze vorm van oplichting aan het volgende:
- Een bekende of familielid heeft plotseling een nieuw nummer.
- Deze bekende vraagt jou om (dringend) geld over te maken (vaak naar een voor jou onbekend rekeningnummer).
- De bekende oefent druk op jou uit door te wijzen op negatieve consequenties voor de ‘bekende’, die volgen wanneer het geld niet snel wordt overgemaakt.
Hoe voorkom je dat je slachtoffer wordt?
De belangrijkste tip om deze vorm van oplichting te ontmaskeren, is contact opnemen met jouw bekende of familielid via het oude, vertrouwde nummer dat je tot dan toe altijd gebruikte wanneer jullie elkaar spraken. Lukt het niet direct om contact te krijgen via dat nummer? Laat degene die jou een bericht stuurt rustig wachten. Hoe meer druk diegene op jou uitoefent om toch snel geld over te maken, hoe groter de kans dat hij of zij inderdaad een oplichter is.
Goed om te weten
Toch geld overgemaakt?
Heb je geld overgemaakt naar een “familielid” of “bekende” en twijfel je naderhand over diens intenties? Bel dan de ASN Klantenservice via 070 - 35 69 335 en volg de aanwijzingen.