Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.
In opdracht van ASN Impact Investors (de beheerder van de ASN Beleggingsfondsen) beoordeelden de duurzaamheidsonderzoekers van ASN Bank het Canadese bedrijf op de thema’s milieu & biodiversiteit, mensenrechten en bestuur. Hun conclusie is dat Li-Cycle een belangrijke rol kan spelen in het verduurzamen en meer circulair maken van de batterij-industrie.
ASN-fondsen beleggen niet in Li-Cycle
Het etiket ‘goedgekeurd’ betekent overigens niet dat het Canadese batterij-recyclebedrijf ook een plek heeft in de portefeuille van een of meer ASN beleggingsfondsen. Daarvoor zijn de resultaten en de aandelenkoers nog te weinig stabiel. De activiteiten van Li-Cycle zijn echter zo interessant dat we het bedrijf nu al aan je voorstellen. De Li in Li-Cycle staat voor lithium. Een metaalsoort die vooral in Australië, Chili en China wordt gewonnen. Lithium-ion batterijen zitten in apparaten die je waarschijnlijk dagelijks gebruikt: in je telefoon, je laptop, je draadloze koptelefoon en ook in de batterijen van elektrische fietsen en auto’s. Voor niet-scheikundigen: een ion is een atoom met een elektrische lading.
Li-ion batterij cruciaal
In de transitie van fossiele – naar hernieuwbare energie speelt de li-ion-batterij – en zeker de grote versie – een cruciale rol. Niet alleen in mobiliteit (auto’s en vrachtauto’s) maar ook bij de opslag van duurzame energie. De wind en de zon zijn immers niet 24 uur per dag beschikbaar en de vraag naar elektriciteit is niet op alle tijdstippen even groot. Een mega-batterij of thuisbatterij biedt uitkomst.
De verwachting is dat de vraag naar lithium en andere batterij-metalen als nikkel en kobalt de komende decennia flink gaat toenemen. Niet per se goed nieuws voor de gezondheid van mijnwerkers en de natuur in de omgeving van mijnen. Bovendien gaat het winnen van deze metalen vaak gepaard met grote hoeveelheden CO2-uitstoot.
Om deze nadelige effecten te verkleinen is het belangrijk dat afgedankte li-ion batterijen hergebruikt worden. Ingenieurs Ajay Kochhar en Tim Johnston zagen commerciële kansen en vroegen patent aan op een nieuw recycleproces voor dit type batterijen. Het patent kwam er, in 2016 werd Li-Cycle opgericht.
Recyclen zonder kwaliteitsverlies
Het bijzondere aan een lithium-ion batterij is dat veelgebruikte metalen als lithium, kobalt en nikkel zonder kwaliteitsverlies kunnen worden hergebruikt in nieuwe batterijen. Je moet deze metalen alleen nog wel even uit de batterij halen. Dat is precies wat Li-Cycle in zijn recyclefabrieken doet. Dit gebeurt bovendien met een lage CO2-uitstoot omdat er geen geen grote verhitting plaatsvindt maar water wordt gebruikt.
Lopende band in een recyclefabriek van Li-Cycle | Foto: Li-Cycle
Volgens het bedrijf kan maar liefst 95% van de lithium, kobalt en nikkel uit oude batterijen worden hergebruikt. In totaal heeft Li-Cycle 4 fabrieken waar dit proces wordt uitgevoerd: in Alabama, Arizona en New York en in Duitsland (op een kleine 200 kilometer van Berlijn). Verder zijn er ideeën om een dergelijke fabriek in Frankrijk neer te zetten.
Black mass, waardevol restproduct
Aan het einde van het proces houdt Li-Cycle black mass over, een restproduct van lithium, nikkel en kobalt. Voor een batterijproducent is deze zwarte modder nog geen kant en klare grondstof. De metalen moeten eerst nog van elkaar gescheiden worden. Dit kan in de nabije toekomst in Li-Cycle’s fabriek in de staat New York. Een zelfde fabriek moet ergens in de komende jaren ook in Italië komen te staan.
Het restproduct voor batterijfabrikanten heet black mass en bevat waardevolle metalen als lithion, kobalt en nikkel. Foto: still uit video van Jerry riggs everything
Zo reageerden onze duurzaamheidsonderzoekers
In de zomer van 2024 keken onze duurzaamheidsonderzoekers kritisch naar beleidsstukken van Li-Cycle op diverse terreinen. Ze waren blij verrast. Een jong en relatief klein bedrijf met zo’n volledig duurzaamheidsbeleid als Li-Cycle kwamen ze niet vaak tegen. Dat was ook terug te zien in Li-Cycle’s Duurzaamheidsverslag over 2023 (Engelstalige pdf). Ook positief is dat het Canadese bedrijf arbeidsrechten van zijn werknemers respecteert. De circa 384 medewerkers in Canada, VS en Duitsland kunnen zich dus aansluiten bij een vakbond en kunnen binnen het bedrijf deelnemen aan een ondernemingsraad.
Minder afhankelijk van China
Volgens de journalisten van The Economist neemt China 70% van de wereldwijde productie van li-ion batterijen voor zijn rekening. Het is een doorn in het oog van de VS. Vandaar dat president Joe Biden Li-Cycle geld leende voor het bouwen van fabrieken in de VS. Ook Europa wil voor li-ion auto- en huisbatterijen niet afhankelijk zijn van China en startte in 2017 de Europese Batterij Alliantie. De activiteiten van Li-Cycle passen uitstekend in deze Europese plannen. Er werd een black-mass-fabriek in Duitsland geopend en er zijn vergevorderde plannen voor een recyclefabriek in Italië.
Opgericht in: | 2016 |
Aantal medewerkers: | 38.400 (2023) |
CEO: | Ajay Kochhar |
Beursnotering: | New York (sinds 2021) |
Totale omzet: | € 17,3 miljoen |
In Nederland: | geen vestiging |
Status: | Goedgekeurd |
Goedgekeurd/Afgekeurd
In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.
Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?
Beginnen met beleggen?
Dit artikel is gepubliceerd op 25 november 2024. Tekst: Iwan Oving
Wat gebeurt er met jouw li-ion batterij?
De oude telefoon of lege batterij die je afgeeft bij een inleveradres van WeCycle komen niet terecht in een fabriek van Li-Cycle. Ook niet in de sinds 2023 actieve recycle-fabriek in Duitsland. Deze vestiging richt zich vooral op de afgedankte batterijpakketten van Duitse automerken.
Waar je oude batterijen wel heen gaan? Naar verschillende recyclebedrijven in Europa. Daar worden de ‘gewone’ metalen in de oude batterijen omgevormd tot basismateriaal voor andere producten als een koekenpan, een broodmes of een fiets. Of de recyclebedrijven net als Li-Cycle 95% van de lithium, kobalt en nikkel hergebruiken valt te bezien. Een interessant initiatief om de komende jaren te volgen is naast het Canadese Li-Cycle ook het onlangs gestarte Back-to-battery.