Wie is groter, Tesla of BYD?
De kans dat je in Nederland een BYD personenauto tegenkomt is niet zo heel groot. In december 2024 reden er maar 4.000 rond (bron: RAI/Bovag). Een klein aantal als je het afzet tegen de 110.000 Tesla’s die tussen 2013 en 2024 in ons land zijn verkocht. BYD heeft nog wel heel wat in te halen. De ATTO3 - het populairste model - is pas sinds 2022 in Nederland verkrijgbaar. Tesla heeft dus een voorsprong van zo'n 10 jaar.
Kijk je naar de hele wereld, dan is het beeld omgedraaid en is BYD groter dan Tesla. Het Amerikaanse Tesla werd in 2024, qua productieaantallen, ingehaald door zijn Chinese concurrent. Als je kijkt naar de thuismarkt is dat overigens niet vreemd. China telt 3 keer zoveel inwoners als Noord-Amerika. Bovendien zijn Chinezen minder gehecht aan auto's met een verbrandingsmotor dan Amerikanen. Anders gezegd: ze stappen makkelijker over naar een auto met een stekker.
Zonder verstand van auto's
Over batterijen gesproken, de batterij was het allereerste product dat uit de fabrieken van BYD rolde. Lithium-ion-batterijen voor mobiele telefoons om precies te zijn. Het was de toen 30-jarige chemicus, Wang Chuanfu, die BYD in 1995 oprichtte. Voor je beeld: in dat jaar was Nokia wereldwijd het grootste merk, de iPhone nog nergens te bekennen en kon een mobieltje niet meer dan bellen en sms'en. Dus zijn inschatting dat de vraag naar telefoonbatterijen enorm zou gaan stijgen, was een gedurfde.
De oprichter van BYD is bijna 30 jaar later nog steeds CEO van het bedrijf | Bron: Flickr
Wang Chuanfu kreeg gelijk en met de omzet van telefoonbatterijen en wat extra kapitaal kocht hij in 2003 een kleine Chinese autofabriek. Ook voor die aankoop was lef nodig. Het, in het Westen onbekende, automerk maakte degelijke en oersaaie auto’s die nog gewoon op benzine reden. In vijf jaar tijd lukte het hem om een hybride auto te ontwerpen, de productielijn om te gooien en de eerste auto's uit de fabriek te laten rollen.
Buffet wel in BYD
Ook in de VS kreeg de bekendste belegger lucht van de dadendrang van BYD. Al in 2008, toen het Chinese bedrijf nieuwe aandelen (aan de beurs van Hong Kong) uitgaf, stapte Warren Buffett in. Begin 2025 is dit aandelenpakket inmiddels 2,3 miljard dollar waard, 10 keer zoveel als zijn inleg. In bijna 30 jaar is BYD dus uitgegroeid van een telefoonbatterijenproducent tot een serieuze producent van elektrische auto's. Maar de batterij is nog steeds een inkomstenbron. Zo maakt BYD accu’s voor elektrische auto’s van Toyota én Tesla, thuisaccu’s voor het opslaan van zonne-energie en megagrote batterijparken voor zonne- en windparken. Verder produceert BYD zonnecellen voor zonnepanelen en fabriceert het bussen die ook in Nederland rondrijden. Maar auto's zijn verreweg de belangrijkste inkomstenbron voor het Chinese bedrijf.
Robots spelen een belangrijke rol bij de fabricage van lithium-ijzer-fosfaataccu’s. Bron: BYD
Onze duurzaamheidsonderzoekers over BYD
Eind 2023 keken onze duurzaamheidsonderzoekers voor het eerst kritisch naar BYD, in opdracht van fondsenbeheerder ASN Impact Investors. Helaas ontbraken er veel beleidsstukken op het gebied van mensenrechten. Hierdoor was het onmogelijk om vast te stellen hoe BYD denkt over thema’s die wij als bank belangrijk vinden. Denk aan vakbondsvrijheid, gelijkheid tussen mannen en vrouwen maar ook aan ketenbeleid (hoe zorgvuldig selecteert BYD haar leverancier) en het gebruik van conflictmetalen. Het gemis van deze stukken maakte het erg lastig om het bedrijf goed te keuren. Naast het ontbreken van beleid om schendingen van mensenrechten te voorkomen is er voor ASN Impact Investors nog een andere, belangrijke reden om BYD af te keuren. Het Chinese bedrijf exploiteert eigen mijnen. Mijnbouw is voor ASN Bank en voor ASN Impact Investors een activiteit die als investering zoveel mogelijk wordt vermeden. In mijnen zijn de werkomstandigheden vaak slecht en werken soms ook kinderen. Bijkomend nadeel is tenslotte het effect op het milieu.
Waarom BYD toch interessant blijft
Toch is BYD wel een bedrijf om vanuit de energie- en vervoertransitie in de gaten te houden. Het beloofde onlangs in de eerste helft van 2025 te starten met de installatie van een lithium-ijzer-fosfaataccu in zijn elektrische auto’s. Met deze batterij aan boord, krijgt de BYD een grotere actieradius, een kortere laadtijd en een langere levensduur. De Blade-batterij is uit duurzaam oogpunt wellicht interessant omdat er geen kobalt wordt gebruikt. Een metaal dat onder barre omstandigheden onder meer in Congo gedolven wordt. We blijven dit soort innovaties van het Chinese bedrijf aandachtig volgen.
Opgericht in 1995 |
Aantal medewerkers: 631.500 |
CEO/Oprichter: Wang Chuanfu |
Beursnotering: Hong Kong |
Verkocht: 4,2 miljoen volledig elektrische auto's |
in NL: Europees hoofdkantoor in Schiedam |
Status: Afgekeurd in 2024 |
Goedgekeurd/Afgekeurd
In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.
Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?
Beginnen met beleggen?
Dat kan bij ASN Bank. Wij helpen je graag op weg. Lees hier meer over beginnen met beleggen.
Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.
Dit artikel is gepubliceerd op 28 januari 2024. Tekst: Iwan Oving