Ga je een huis kopen, dan kunnen deze informatie en tips je helpen. Over het energielabel, de vaste lasten, tips voor de bezichtiging en de aankoop, voorlopig koopcontract, VvE, erfpacht en nog veel meer. Wil je weten of je voldoende financiële middelen hebt om je huis te kunnen verduurzamen? Neem dan contact op met een financieel adviseur om de mogelijkheden te bespreken.
Energielabel
Aan het energielabel woningen kun je zien hoe energiezuinig een huis is. Energielabels lopen van A tot G, waarbij G het minst zuinig is en A het zuinigst. Toen het energielabel werd ingevoerd, heeft de overheid ieder huis een voorlopig energielabel gegeven. Het voorlopige energielabel is een schatting die gebaseerd is op algemene gegevens over je huis, zoals het bouwjaar en het soort huis. Dit was bedoeld als kennismaking met het energielabel. Koop je een huis, dan heb je recht op een definitief energielabel. Zodat je weet hoe zuinig het huis is dat je koopt. Het energielabel zegt alleen iets over het huis zelf. Je energieverbruik hangt uiteindelijk af van je eigen manier van leven. Wil je weten welke energiebesparende maatregelen je kunt nemen? Neem dan eens een kijkje bij onze duurzame partner Solease en doe de huisscan op hun website. Met een persoonlijk stappenplan geeft de uitkomst van de huisscan aan wat mogelijk is in jouw situatie, wat daarvan de kosten ongeveer zijn en wat je mogelijk kunt besparen.
Duurzaam wonen hoeft niet duur te zijn
Koop je een huis dat je binnen twee jaar energiezuiniger wilt maken? Dan kan de ASN Hypotheek met ASN Duurzaam Wonen geschikt zijn voor jou. Sluit je de ASN Hypotheek af en leen je geld met ASN Duurzaam Wonen om je woning te verduurzamen? Dan krijg je er een voordeel bij. Want als je minimaal € 2.500 leent voor energiebesparende maatregelen, kun je onder voorwaarden korting krijgen op je hypotheekrente van je ASN Hypotheek. Als je je woning verduurzaamt, bespaar je ook op je energielasten, woon je vaak comfortabeler en behaal je winst voor het klimaat. Met de huisscan op de website van onze partner Solease ontdek je wat mogelijk is in jouw situatie, wat daarvan ongeveer de kosten zijn en wat je mogelijk kunt besparen.
Sluit je geen ASN Duurzaam Wonen af? Deze korting kan je ook krijgen als je een nieuwbouwwoning koopt of een woning met energielabel A of hoger.
Vaste lasten koophuis
Bij een eigen huis horen verschillende vaste lasten. Je betaalt de rente op je hypotheek. Meestal betaal je ook aflossing. Maar er zijn meer kosten. Hierna zie je de belangrijkste.
Verzekeringen
Bij een koophuis heb je een woonhuisverzekering (opstalverzekering) nodig. Die dekt onder voorwaarden de schade aan je huis waarvoor je je hebt verzekerd, bijvoorbeeld door brand. Er zijn ook verzekeringen die niet altijd verplicht zijn, maar die wel vaak worden afgesloten als mensen een huis kopen: overlijdensrisicoverzekering, woonlastenverzekering voor het geval je arbeidsongeschikt of werkloos raakt, inboedelverzekering en aansprakelijkheidsverzekering.
Onderhoud
De onderhoudskosten van je huis zijn afhankelijk van de staat van je huis. Bij een nieuwbouwhuis zijn ze vaak lager dan bij een oud huis. En een houten huis vraagt bijvoorbeeld meer schilderwerk dan een stenen huis. Tip: bouw een buffer op als dat kan, bijvoorbeeld voor het geval dat je verwarmingsketel kapot gaat.
Belastingen en heffingen
Als huiseigenaar krijg je te maken met verschillende belastingen en heffingen. Je gemeente heft onroerendezaakbelasting (OZB). Dit bedrag is gebaseerd op de WOZ-waarde van je huis. Je betaalt ook riool-, afvalstoffen- en reinigingsheffing en meestal waterschapsbelasting.
Kosten VvE
Als je een appartement koopt, moet je lid worden van de Vereniging van Eigenaren (VvE). Je betaalt dan, net als alle andere bewoners, een maandelijkse bijdrage voor het gezamenlijke onderhoud van het appartementencomplex en verzekeringen.
Belastingvoordeel
Als je je hypotheekrente kunt aftrekken, heb je belastingvoordeel. Hoe werkt dat en welke regels zijn er?
Hypotheekrente aftrekken in je aangifte
De rente die je betaalt voor de hypotheek mag je bij je belastingaangifte onder voorwaarden aftrekken van je inkomen. Je belastbare inkomen is dan lager. Daardoor hoef je minder inkomstenbelasting te betalen. Als je een voorlopige teruggaaf aanvraagt bij de Belastingdienst, kun je dit belastingvoordeel iedere maand al krijgen.
Hypotheekrenteaftrek: de regels
De hypotheekrente mag je aftrekken als je voldoet aan enkele voorwaarden. Dit zijn de belangrijkste:
Je moet de hypotheek gebruiken voor de aankoop, het onderhoud of een verbetering van je huis dat je gebruikt als je hoofdverblijf. Dus niet voor bijvoorbeeld een vakantiehuis.
Je mag de hypotheekrente vanaf 2001 maximaal 30 jaar aftrekken.
Een nieuwe hypotheek waarop niet het overgangsrecht van toepassing is moet je helemaal annuïtair of lineair aflossen in maximaal 30 jaar.
Bij een nieuwe aflossingsvrije hypotheek waarop het overgangsrecht niet van toepassing is, kun je de rente dus niet aftrekken.
Overgangsrecht Als je op 31 december 2012 een eigenwoningschuld had, spreken we van een 'bestaande eigenwoningschuld'. Voor deze schuld geldt het overgangsrecht: je hoeft niet te voldoen aan de nieuwe voorwaarden die gelden per 1 januari 2013. Bestaande eigenwoningschulden kun je oversluiten. De oude regels blijven dan van toepassing. De oversluiting moet wel binnen een bepaalde tijd plaatsvinden als je het overgangsrecht wilt behouden. Neem hiervoor contact op met je adviseur. Heb je op of na 1 januari 2013 de eigenwoningschuld verhoogd voor bijvoorbeeld een verbouwing? Dan gelden alleen voor de verhoging de nieuwe voorwaarden.
Op tijd aflossen Je moet op tijd aflossen. Dit controleert de Belastingdienst op verschillende momenten:
op 31 december van elk jaar
als je je huis verkoopt
als je rente verandert
als je je hypotheek oversluit
Ben je op de laatste drie momenten waarop de Belastingdienst controleert, niet bij met je aflossingen? Dan mag je de rente over het bedrag dat je te weinig hebt afgelost, niet meer aftrekken. Ben je op 31 december niet bij met je aflossingen? Dan mag je de rente over je hele hypotheek (tijdelijk) niet meer aftrekken. Lees meer over de uitzonderingen en de gevolgen van een betalingsachterstand op Belastingdienst.nl.
Welke kosten mag ik nog meer aftrekken?
Je mag sommige kosten aftrekken in je belastingaangifte. Zoals kosten voor hypotheekadvies, taxatiekosten voor de hypotheek en kosten voor het aanvragen van de Nationale Hypotheek Garantie (NHG).
Samen een huis kopen
Als je samen een huis koopt dat je gebruikt als hoofdverblijf, ben je fiscaal partners. Als een van jullie huiseigenaar is kan het ook zijn dat je fiscaal partners bent. De voorwaarden staan op de website van de Belastingdienst . Fiscaal partners mogen in de aangifte de aftrekbare kosten verdelen, of alleen laten aftrekken door degene met het hoogste inkomen. Kies wat voor jullie het voordeligst uitpakt.
Tips bij de bezichtiging
Een huis zoeken kan spannend en leuk zijn, maar ook stress opleveren. Maak eerst een wensenlijst met wat je wel en niet wilt. Voldoet een huis aan genoeg punten op je lijst en past het binnen je budget? Dan kun je een afspraak maken om een kijkje te nemen. Houd daarbij deze tips in gedachten.
Tip 1: neem iemand mee
Vraag bijvoorbeeld een goede vriend of je ouders mee te gaan kijken: twee of drie zien tenslotte meer dan een. En het is fijn om achteraf samen de voor- en nadelen door te spreken met je wensenlijst ernaast. Ben je enthousiast? Laat het liever niet te veel merken. Dat kan het onderhandelen lastiger maken.
Tip 2: kijk rustig rond
Laat je niet opjagen omdat er bijvoorbeeld nog andere mensen komen. Loop je liever even alleen rond? Wees dan niet bang dit te zeggen. Test kastjes, ramen, deuren en kranen. Kijk naar de binnen- en buitenkant. En let erop of alles goed is afgewerkt. Zie je houtrot, scheuren of vochtplekken? Schrijf dat dan op en vraag naar de oorzaak.
Tip 3: let ook op geluiden, geuren en temperatuur
Geluids- of stankoverlast heb je liever niet. Of een te koud of te warm huis. Let hier dan ook op als je een huis bezichtigt en vraag ernaar. Horen de huidige bewoners verkeer, buren of dieren? Hebben ze soms last van bijvoorbeeld riool- of kooklucht? Hoe goed is het huis geïsoleerd en geventileerd? Hoe hoog is de energierekening? Houd rekening met deze punten bij het onderhandelen over de koopprijs.
Tip 4: maak kennis met de buren
Wat voor mensen zijn de buren? Hoe vinden ze de buurt en missen ze iets? En hebben ze wel eens overlast?
Tip 5: ga vaker kijken
Ga op verschillende tijdstippen kijken. Zo weet je hoe het huis eruitziet op zonnige en donkere dagen. En hoe je het vindt om daar bijvoorbeeld ’s avonds door de buurt te lopen.
Tip 6: onderzoek of er niets mis is
Is er iets mis met het huis, zoals een lek dak? Dan is de verkoper verplicht je dat te vertellen. Maar je hebt ook een onderzoeksplicht. Vraag daarom tijdens de bezichtiging of er verborgen gebreken zijn. Ben je serieus geïnteresseerd? Laat dan ook een bouwkundige keuring doen.
Huis kopen zonder aankoopmakelaar?
Overweeg je een huis te kopen zonder makelaar? Dan bespaar je kosten, maar je moet ook zelf aan belangrijke dingen denken. Dit zijn de verschillen.
Aankoopmakelaar
Zelf kopen
Altijd het meest actuele huizenaanbod
Niet het meest recente aanbod
Bekend met de regio
Zelf de markt verkennen
Kan voor je onderhandelen over de prijs
Zelf onderhandelen over de prijs
Weet hoe het zit met vergunningen, bodemonderzoek etc.
Zelf vergunningen, bodemonderzoek etc. onderzoeken of regelen
Weet waar je op moet letten bij een bezichtiging
Zelf de woning inspecteren
Je betaalt de makelaar vaak een percentage over de aankoopprijs
Geen kosten voor aankoopmakelaar
Het bestemmingsplan
Als je een huis koopt, bouwt of verbouwt, is het belangrijk om te weten wat er in het bestemmingsplan staat.
Wat is een bestemmingsplan?
In een bestemmingsplan legt de gemeente vast waar ieder stuk grond voor gebruikt mag worden. Ook staan in een bestemmingsplan de regels die bij dat gebruik horen en de redenen daarvoor. Dat doet de gemeente om bijvoorbeeld te voorkomen dat er in het wilde weg gebouwd wordt. Er zijn bijvoorbeeld besluiten over de hoeveelheid groen of het aantal winkels in een wijk. Dit wordt allemaal vastgelegd in het bestemmingsplan. Je kunt het bestemmingsplan van je gemeente online opvragen.
Wat betekent het voor jou?
Koop je een kavel of een huis waar grond bij hoort? Dan mag meestal maar een deel van de grond bebouwd worden. Dat deel heet het 'bouwvlak'. Als het bouwvlak groter is dan het huis, betekent dat niet automatisch dat je je huis mag uitbreiden. Daar heb je meestal ook een bouwvergunning voor nodig. In het bestemmingsplan staat ook waar wegen of paden zijn of mogen komen en welk deel er bestemd is voor groen.
Bestemmingsplan wijzigen
Als je bouw- of verbouwplannen hebt die niet in het bestemmingsplan passen, dan kun je de gemeente vragen om het bestemmingsplan te wijzigen. Is het bestemmingsplan al vastgesteld? Dan stuur je de gemeente een brief met je plannen. Je doorloopt dan een vaste procedure.
Bouwkundige keuring
Het is verstandig een bouwkundige keuring te laten doen voordat je een huis koopt. Je weet dan wat de toestand van het huis is.
Wat is een bouwkundige keuring?
Bij een bouwkundige keuring onderzoekt een onafhankelijke bouwtechnisch expert je (toekomstige) huis. Daarna ontvang je een gedetailleerd rapport met de resultaten van dat onderzoek. Als je een bouwkundig onderzoek laat doen voordat je een huis koopt, dan heet dat ook wel een 'aankoopkeuring'.
Waarom een bouwkundige keuring?
Als de verkoper weet dat er gebreken zijn aan het huis, moet hij of zij dat aan jou als koper vertellen. Dat hoort bij de 'mededelingsplicht' van de verkoper. Als koper heb je een 'onderzoeksplicht'. Dat betekent dat je ook zelf moet kijken en navragen of er (verborgen) gebreken zijn. Met een bouwkundige keuring verklein je de kans dat je achteraf gebreken aan het huis ontdekt. De bouwkundige keuring wordt ook standaard in de ontbindende voorwaarden opgenomen. Als de uitkomst van de keuring je niet bevalt, dan kun je nog onder de koop uit.
Wat wordt er bij een bouwkundige keuring bekeken?
Bij een bouwkundige keuring beoordeelt de keurder dingen die hij met het blote oog kan zien. Hij doet dus geen specialistisch onderzoek. Hij maakt geen gaten in wanden, plafonds en muren, zodat het huis niet beschadigt. Er kunnen daardoor gebreken verborgen blijven. Door de ervaring van de keurder geeft een bouwkundige keuring in principe toch een vrij goed beeld van de staat van het huis.
Wat staat er in het keuringsrapport?
In het keuringsrapport staat onder meer of er problemen zijn met de constructie van het huis en wat de technische toestand is van alle onderdelen van het huis. Hierbij kan je denken aan onderdelen als kozijnen en vloeren. Ook lees je in het rapport of er specialistisch onderzoek nodig is naar bijvoorbeeld boktor, houtworm of asbest. In het keuringsrapport vind je daarnaast een schatting van de kosten die gemaakt moeten worden voor onderhoud. Hierbij wordt onderscheid gemaakt in kosten die gelijk gemaakt zouden moeten worden voor herstel dat op korte termijn plaats moet vinden om bijvoorbeeld verdere schade te voorkomen en kosten die op termijn gemaakt moeten worden.
Zijn de kosten van een bouwkundige keuring aftrekbaar?
Als je de keuring nodig hebt voor het verkrijgen van de hypotheek of voor het aanvragen van Nationale Hypotheek Garantie, kun je de kosten van de bouwkundige keuring aftrekken in de aangifte inkomstenbelasting. Een bouwkundig rapport is verplicht voor het verkrijgen van een hypotheek als de taxateur constateert dat er sprake is van achterstallig onderhoud van 10 procent of meer van de woningwaarde, of als de taxateur adviseert een bouwkundig rapport op te laten stellen.
Tips bij de onderhandeling
Heb je het huis gevonden dat past bij je wensen en mogelijkheden? Dan kun je een bod uitbrengen. Daar kan een makelaar je bij helpen. Zelf onderhandelen kan ook. Heb je geen ervaring hierin? Dan is het risico dat je niet alles uit de onderhandeling haalt.
Negen tips
Vraag bij het Kadaster op wat de eigenaar voor het huis heeft betaald. En kijk waarvoor dezelfde soort huizen in de buurt zijn verkocht.
Je kunt het huis laten taxeren.
Zorg dat je weet hoeveel geld je maximaal kunt en wilt betalen.
Staat het huis al een tijdje te koop en zijn er weinig kijkers? Of moet er nog veel aan het huis gebeuren? Dan is er waarschijnlijk meer onderhandelingsruimte. Maar dat hoeft niet als de vraagprijs al flink gezakt is. Vraag wel aan de makelaar waarom er weinig belangstelling is voor het huis.
Gebruik de uitkomst van de bouwkundige keuring bij je onderhandelingen.
Neem eventueel ontbindende voorwaarden op, zoals financiering onder voorbehoud van NHG.
Heb je geen haast? En wil de verkoper liever niet snel opleveren? Of andersom? Dan kun je de oplevertermijn ook meenemen in de onderhandelingen.
Je brengt je bod uit bij de verkopende makelaar. Bevestig je bod en je voorwaarden altijd in een e-mail. Dan kunnen daar geen misverstanden over ontstaan.
Krijg je een tegenbod? Dan kun je vier dingen doen: het bod accepteren, opnieuw een bod doen dat er tussenin ligt, een laatste bod doen of de onderhandelingen stoppen.
Kosten bij het kopen van een huis
Bij de meeste huizen die je te koop ziet staan staat 'k.k.' (kosten koper) achter de vraagprijs. Die kosten zijn een percentage van de koopsom. Maar wat houdt dat percentage eigenlijk in?
Wat zijn de kosten koper?
'Kosten koper' wil zeggen dat jij als koper van het huis bepaalde kosten voor de aankoop moet betalen, zoals de kosten van een notaris en overdrachstbelasting. Dat is bijna altijd zo bij de verkoop van een bestaand huis. In totaal zijn de kosten koper en de overige kosten voor de aankoop van een woning ongeveer 6% van de koopsom. Deze kosten mag je vanaf 1 januari 2018 niet meer meefinancieren in een hypotheek. Je hebt er dus eigen geld voor nodig.
Waaruit bestaan de kosten koper?
Wil je weten hoeveel je als koper van een bestaand huis aan bijkomende kosten gaat betalen? Tel dan de volgende kosten bij elkaar op:
Overdrachtsbelasting
Notariskosten
Advies- en afsluitkosten
Taxatiekosten
Kosten voor NHG
Makelaarskosten
Kosten voor bouwkundige keuring
Vrij op naam (v.o.n.)
Zie je vrij op naam (v.o.n.) bij de vraagprijs van een huis staan (zoals meestal bij nieuwbouwhuizen), dan betaal je minder bijkomende kosten. Je betaalt geen overdrachtsbelasting, geen notariskosten voor de leveringsakte en voor inschrijving in het kadaster. Je betaalt wel de kosten voor het afsluiten van je hypotheek, taxatiekosten en notariskosten voor de hypotheekakte.
(Voorlopig) koopcontract
Ben je eruit met de verkoper? Dan teken je een (voorlopig) koopcontract waarin alle afspraken zijn vastgelegd.
Wat staat er in een (voorlopig) koopcontract?
Enkele vaste onderdelen in het koopcontract zijn:
de koopprijs
de datum van overdracht
betalingsafspraken, zoals een waarborgsom
ontbindende voorwaarden
Alle losse spullen die de verkoper achterlaat in het huis of juist meeneemt, zoals gordijnen, staan op een aparte lijst vermeld. Hier kun je aparte prijsafspraken over maken. De makelaar stuurt het (voorlopige) koopcontract meestal op. Lees het goed door en bewaar een kopie.
Hoe voorlopig is het voorlopige koopcontract?
Een voorlopig contract klinkt vrijblijvend, maar dat is het niet. Met een 'voorlopige' koopovereenkomst zit je vast aan de koop. Alleen als je ontbindende voorwaarden hebt opgenomen of je je binnen drie werkdagen bedenkt, kun je zonder kosten van de koop af. Daarna kun je er vaak alleen nog vanaf zien als je 10% van de koopprijs betaalt.
Ontbindende voorwaarden Je kunt ontbindende voorwaarden opnemen in het koopcontract zodat je er nog onderuit kunt. Bijvoorbeeld als uit de bouwkundige keuring blijkt dat er gebreken zijn die de verkopers niet hebben genoemd. Of als je de hypotheek niet rondkrijgt en dat kunt aantonen. Een voorbehoud van financiering en bouwkundige keuring staat tegenwoordig standaard in het koopcontract. Vraag genoeg tijd om de hypotheek rond te krijgen.
Vereniging van Eigenaren (VvE)
In een Vereniging van Eigenaren regelen de eigenaren van de appartementen samen het onderhoud van hun gebouw. Bijvoorbeeld schoonmaak, onderhoud van liften en schilderwerk.
VvE en de wet
Ieder gebouw met appartementen heeft automatisch een VvE. Alle eigenaren van één appartementengebouw zijn samen verantwoordelijk voor het onderhoud van het hele gebouw. Het is verplicht om een VvE in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. In de wet staat ook dat een VvE moet sparen voor onderhoud en een verzekering moet hebben tegen schade aan het gebouw.
Regels en documenten
Bij een VvE horen enkele officiële documenten:
In de splitsingsakte staat welke delen van het gebouw gezamenlijk zijn en dus door de VvE onderhouden moeten worden.
In het splitsingsreglement staat hoe de VvE werkt. Bijvoorbeeld hoe het bestuur gekozen wordt en hoe vaak de vereniging vergadert.
In het huishoudelijk reglement staan regels voor wat wel en niet mag in het gebouw.
Het is belangrijk om deze documenten te (laten) bekijken voordat je het appartement koopt. Meestal krijg je ze van de verkoper. De splitsingsakte en het splitsingsreglement kun je ook opvragen bij het Kadaster. Vraag ook naar de jaarrekening van de VvE. Dan kun je zien hoe de VvE er financieel voor staat.
Servicekosten
Alle eigenaren betalen servicekosten aan de VvE. Om dit maandbedrag te kunnen berekenen laten VvE’s vaak een Meerjarig Onderhoudsplan (MJOP) maken. Dat is een planning van het onderhoud voor de komende jaren, met een schatting van de kosten. Een MJOP is niet verplicht, maar wel aan te raden.
Zes punten om op te letten bij een VvE
Ga na hoeveel er in kas zit. Is de VvE financieel gezond?
Vergadert de VvE geregeld? Een VvE die niet vergadert of geen bestuur heeft, is een slapende VvE. Misschien is dan het reservefonds leeg of het onderhoud verwaarloosd. In dat geval krijg je misschien geen hypotheek.
Lees de splitsingsakte goed door voordat je het appartement koopt.
Bekijk of het groot onderhoud in de maandelijkse servicekosten verwerkt zit en of er een plan ligt voor groot onderhoud.
Check of de vorige eigenaar bij is met betalingen. Zo niet, dan kan het zijn dat jij de openstaande betalingen aan de VvE moet betalen.
Vraag oude vergaderstukken op. Zo kun je erachter komen welke zaken er spelen in het complex of gebouw.
Erfpacht
Als je een huis koopt, koop je meestal ook de grond waar het op staat. Maar soms is die grond van iemand anders. Dan betaal je erfpacht.
Wat is erfpacht?
Erfpacht wil zeggen dat je het recht krijgt om andermans grond te gebruiken. Daarvoor betaal je meestal maandelijks een bedrag: de erfpachtcanon. Er zijn veel manieren waarop er erfpacht op een gebouw of op een stuk grond kan rusten. We hebben het hier over de situatie waarbij jij de eigenaar van het huis bent en iemand anders (meestal de gemeente) de eigenaar is van de grond waar het op staat. Koop je een huis met erfpacht? Let dan op hoe lang je de erfpacht moet betalen en of de grondeigenaar de erfpacht mag verhogen.
De erfpachtcanon is aftrekbaar De erfpachtcanon mag je aftrekken als je voldoet aan enkele voorwaarden. De voorwaarden vind je op de site van de Belastingdienst.
Afkopen van erfpacht
Bij het 'afkopen' van erfpacht betaal je in één keer een bedrag in plaats van maandelijks. Je bent dan vrijgesteld van erfpachtbetalingen voor bijvoorbeeld voor 75 of 100 jaar of zelfs voor altijd. De grond is dan nog steeds niet van jou, maar je hoeft geen erfpachtcanon meer te betalen. Het afkopen van erfpacht heeft gevolgen voor je hypotheek, je maandlasten en je belastingaangifte. Vraag dus advies aan je adviseur.
Particuliere erfpacht: pas op!
Niet alleen gemeenten geven grond in erfpacht. Ook bedrijven en particulieren kunnen dat doen. Particuliere erfpacht geeft in de praktijk vaak problemen. Daarom is het vaak moeilijk om een hypotheek te krijgen voor een huis met particuliere erfpacht.
Hypotheek en erfpacht
Erfpacht beïnvloedt de waarde van je huis. Maar nog belangrijker: de erfpachtcanon komt bovenop je hypotheeklasten. Je maandlasten kunnen hoger worden. Als je een huis met erfpacht koopt, kan dat dus betekenen dat je minder kunt of wilt lenen voor je huis. Wat betekent erfpacht precies voor jou? Dat kan je hypotheekadviseur je vertellen.
Verduurzaam je woning:
Zonnepanelen, spouwmuur-, vloer- of dakisolatie of een (hybride) warmtepomp? ASN Bank zet voor jou de mogelijkheden op een rijtje. Met een persoonlijk stappenplan na het doen van de huisscan van onze partner Solease krijg je vrijblijvend te zien wat mogelijk is in jouw situatie en wat daarvan ongeveer de kosten en mogelijke opbrengst zijn. Onze installatiepartner Solease kan ook zorgen voor offertes en de installatie van de energiebesparende maatregelen.