Den Haag • 27 maart 2014
Acht maatschappelijke organisaties in Nederland ontvingen over het jaar 2013 samen 1,4 miljoen euro van de ASN Bank. Wij deden deze donaties namens onze klanten met een rekening ASN Ideaalsparen, maar zonder dat het hun iets kost. De donaties gingen naar projecten in het kader van de vier duurzame thema’s die onze klanten en wij het belangrijkst vinden:
Thema | Themapartner | Project |
---|---|---|
Eeerlijke handel | Solidaridad | Textielindustrie in Azië |
Oxfam Novib | Duurzame cacao uit Nigeria | |
Tegen kinderarbeid | Plan | Toekomst voor huisslavinnen in Bangladesh |
Cordaid Kinderstem | Hulp aan kinderen in Oeganda en Congo | |
Duurzame energie | Natuur & Milieu | 1 miljoen zonnedaken |
Urgenda | Texel energieneutraal | |
Tegen wapenindustrie | Amnesty International | Speciaal Programma voor Afrika |
War Child | Hulp aan oorlogskinderen in Congo |
Daarnaast steunen ook de ASN Creditcardhouders de thema’s van hun keuze. Van elke uitgave die klanten doen met de ASN Creditcard, gaat ongeveer 0,5% naar de projecten die horen bij hun themakeuze. Ook dit kost de klant niets. Zo maakten we in 2013 nog eens € 150.127 over aan de themapartners.
Idealen
“Wij vinden het belangrijk om de idealen van onze klanten een plek te geven”, aldus Jeroen Jansen, directeur van de ASN Bank. “Dat sluit aan bij onze missie om de duurzaamheid van de samenleving te bevorderen. Sinds onze oprichting zijn wij al betrokken bij mensen en organisaties die actief zijn voor kwesties als oorlog en vrede, mensenrechten en discriminatie, internationale economische verhoudingen en het milieu. Onze partners zijn daar expert in. Door onze krachten te bundelen met die van hen én van onze klanten, bereiken we sneller en beter de gezamenlijke doelen.”
Zelf kiezen
Heeft u een rekening ASN Ideaalsparen of een ASN Creditcard? Dan kunt u zelf kiezen welk(e) thema(’s) wij namens u steunen. Als u online bankiert, wijzigt u de thema’s eenvoudig als u achter uw rekening ASN Ideaalsparen klikt op ‘details’. De thema’s die u op 31 december van elk jaar heeft aangevinkt, tellen mee bij het bepalen van de omvang van de donaties aan de themapartners over dat jaar.