Het is een van de meest iconische verpakkingen en de kans is groot dat er een in je badkamerkast ligt: een rond, blauw blikje Nivea. Een verpakking die al ruim 60 jaar hetzelfde uiterlijk heeft (terwijl het product al meer dan 100 jaar bestaat).
Wat is het oudste product van Beiersdorf?
Maar Nivea-crème is niet het langst bestaande product van het Duitse beautyconcern Beiersdorf. Dat is een gecoate pleister die later onder de merknaam Hansaplast werd verkocht. In 1882 kreeg de 46-jarige apotheker Paul Beiersdorf het alleenrecht om deze pleisters in Duitsland te verkopen. Ondanks gezonde verkoopcijfers en een goede reputatie bleef de oprichter niet lang plakken, na acht jaar zette hij zijn bedrijf - inclusief 11 medewerkers - al weer te koop.
Beiersdorf was meer apotheker dan ondernemer. Zijn opvolger, Louis Troplowitz, was letterlijk en figuurlijk zijn tegenpool. Het ondernemersinstinct bleek al uit zijn eerste beslissing om vast te houden aan de bedrijfsnaam Beiersdorf. De 27-jarige Pool was zich bewust van de goede reputatie van het jonge bedrijf én vond zijn achternaam een sta-in-de-weg voor toekomstige expansie. In de kleine 30 jaar dat Troplowitz het bedrijf leidde, maakte hij Beiersdorf groot met merken als Nivea, Labello, Atrix, Eucerin en Hansaplast. Wereldwijde reclamecampagnes maakten ‘zijn’ merken ook buiten de Duitse grenzen geliefd.
Beiersdorf in 2022
Beiersdorf duurzaam onderzocht
Begin 2022 keken onze duurzaamheidsonderzoekers uitvoerig naar de activiteiten en het beleid van Beiersdorf. Omdat het bedrijf veel plastic verpakkingen gebruikt en de cosmeticabranche in producten soms gebruik maakt van microplastics, bijvoorbeeld in scrub crèmes, keken we extra kritisch naar het plasticbeleid.
Beiersdorf belooft tegenwoordig dat alle productverpakkingen in 2025 100% recyclebaar zijn en dat tenminste 30% van de plastic flessen en andere productverpakkingen uit gerecycled plastic bestaan. Ook op het vlak van microplastics is Beiersdorf ambitieus. De piepkleine plastic deeltjes, die een plaag zijn voor onze oceanen, komen sinds 2019 niet meer voor in Nivea's douche- en badproducten. En naar eigen zeggen had het bedrijf aan het einde van 2021 microplastics in alle crèmes van Nivea door biologisch afbreekbare alternatieven vervangen. Voor het merk Eucerin belooft Beiersdorf deze stap uiterlijk in 2023 te zetten.
Respect voor dieren
Onze onderzoekers keken ook kritisch naar Beiersdorfs beleid met betrekking tot dierproeven. In lijn met het bedrijfsmotto (one skin. one planet. one care) is het bedrijf tegen het gebruik van dierproeven. In China – waar de overheid onder meer ingevoerde zonnebrandcrèmes op dieren uittest – voert Beiersdorf een dialoog om de Chinezen ervan te overtuigen dat dierproeven voor cosmetische producten onnodig zijn. Wij waarderen deze actieve houding.
Secuur met palmolie
In veel van de producten van Beiersdorf wordt gebruik gemaakt van palmolie, een oliesoort met een weinig duurzame reputatie. Het Duitse bedrijf ondervangt dit door in zijn producten alleen RSPO-gecertificeerde palmolie (The Roundtable on Sustainable Palm Oil) te gebruiken. Daarnaast heeft Beiersdorf het voornemen om de geografische herkomst van alle gebruikte palmolie administreren. Op dit moment is dat mogelijk voor 92% van de ingekochte palmolie.
Tenslotte investeert Beiersdorf ook in projecten waarbij duurzame oliepalmen worden verbouwd met behoud van bos en natuur. Al deze inspanningen leverde het bedrijf een 10e plaats op in een palmolieonderzoek van het Wereld Natuur Fonds. Daarmee deed Beiersdorf het beter dan concullega’s als Estee Lauder (plaats 13), Unilever (plaats 18) en l’Oreal (plaats 21).
Niet altijd ideale schoonzoon
ze deze gevoeligheid in de conceptfase van deze campagne niet hebben onderkend. Aan de andere kant reageerde het bedrijf adequaat na het zien van de dubieuze tweets door onmiddellijk de stekker uit deze campagne te trekken.
In 2019 haalde Beiersdorf weer het nieuws. Nu stond het bedrijf op de tenen van de wereldwijde homogemeenschap. Tijdens een videovergadering toonde Nivea’s vaste reclamebureau FCB een conceptreclamefoto met twee mannen die elkaars hand vasthielden. Volgens een talrijk geciteerde, anonieme bron reageerde een Nivea-marketeer afkeurend op die foto met: ‘We don’t do gay at Nivea’. Enkele weken later besloot het Amerikaanse reclamebureau de samenwerking met Nivea, na 100 jaar,
Groene blik van Beiersdorf
Deze kleine uitglijders worden daarnaast ruimschoots gecompenseerd door de positieve indruk die het Duitse beautyconcern op onze onderzoekers heeft achtergelaten. Met name op de onderdelen mensenrechten en ‘zorg voor de aarde’. Zo respecteert het Duitse bedrijf vakbondsvrijheid voor zijn medewerkers en onderhoudt het goede contacten met vakbonden en andere werkgeversorganisaties. In 2025 wil het bedrijf (per product) en met zijn fabrieken 30% minder afval produceren. Qua CO2-uitstoot hanteren de Duitsers het doel om in 2030 klimaatneutraal te opereren. De makers van het blauwe blik laten daarmee zien ook over een groene blik te beschikken.
Belegt er een ASN Beleggingsfonds in Beiersdorf?
Ja, het (oudste) ASN Duurzaam Aandelenfonds belegt in dit bedrijf.
Opgericht in 1882 |
Aantal medewerkers: 20.059 |
CEO: Vincent Warnery |
Beursnotering: Frankfurt |
In NL: Europees hoofdkantoor te Amsterdam |
Status: Goedgekeurd |
Goedgekeurd/Afgekeurd
In deze rubriek staan we stil bij bedrijven die zijn goed- of afgekeurd. Bedrijven die zijn goedgekeurd krijgen een plekje in het ASN Beleggingsuniversum, een lijst met meer dan 300 bedrijven.
Goedkeuren en afkeuren van bedrijven, doet ASN Bank dat zelf?
Duurzaam beleggen bij ASN Bank
Van plan om te starten met beleggen? Dit kan al vanaf € 20 per maand. Lees onze tips om een goede start te maken.
Let op: Met beleggen loop je risico en maak je kosten. Je kunt je inleg of een deel daarvan verliezen.
Dit artikel is gepubliceerd op 30 november 2020 en voor het laatst aangepast op 28 januari 2022.